Zawiadomienie o zbyciu pojazdu – gdzie i jak to zrobić?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC aktywne
Assistance aktywny
NWW aktywne
OC aktywne
Assistance aktywny
NWW aktywne
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC aktywne
Assistance aktywny
NWW aktywne
OC aktywne
Assistance aktywny
NWW aktywne
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC aktywne
Assistance aktywny
NWW aktywne
OC aktywne
Assistance aktywny
NWW aktywne
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Sprzedaż samochodu niesie ze sobą dla sprzedającego wiele obowiązków, a jednym z nich jest zawiadomienie o zbyciu pojazdu. O tym, co to takiego, gdzie i w jakim terminie należy je zgłosić, dowiesz się z tego artykułu.
Gdy sprzedajesz samochód, nie jest to sprawa tylko między tobą a kupującym. O zmianie właściciela trzeba poinformować kilka urzędów oraz ubezpieczyciela, z którym zawarłeś umowę ubezpieczenia OC na dany pojazd. Dopełnienie tych formalności jest bardzo ważne, a za ich niedotrzymanie były już właściciel pojazdu zarejestrowanego może zostać ukarany wysoką grzywną.
Z tego artykułu dowiesz się więcej na temat zbycia pojazdu i obowiązków, jakie ciążą na sprzedawcy. Wyjaśniamy również, w jakim terminie od dnia zbycia pojazdu należy zgłosić ten fakt w urzędzie oraz jakie dokumenty należy przedłożyć w przypadku sprzedaży pojazdu.
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu. Na czym polega?
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu to nic innego jak poinformowanie stosownych organów administracyjnych oraz ubezpieczyciela o zmianie właściciela danego pojazdu. By można było tego dokonać, powinieneś przedstawić konkretne dokumenty, z których najważniejsza jest umowa kupna-sprzedaży. Bez niej nie będziesz mógł załatwić sprawy w urzędzie. Poza nią potrzebny będzie dowód osobisty oraz wypełniony druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu.
Możesz skorzystać z gotowych wzorów dokumentów, które dostępne są w Internecie – upewnij się jednak, że zawierają one wszystkie niezbędne informacje, takie jak: data i miejsce sporządzenia, dane osoby sprzedającej oraz dane nabywcy pojazdu. W przypadku gdy auto ma współwłaściciela, jego dane oraz podpis także muszą znaleźć się na umowie. Kolejna część dokumentu zawiera informacje dotyczące sprzedawanego samochodu – dane pojazdu muszą obejmować markę, model, numer rejestracyjny, VIN, warto również dodać dokładny przebieg, jaki wskazuje licznik.
Poza tymi danymi w umowie powinno znaleźć się także oświadczenie zbywcy pojazdu. Stwierdza w nim on, iż auto jest jego własnością i nie stanowi przedmiotu zajęcia komorniczego, czy też zastawu. Natomiast kupujący oświadcza, że zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu i nie wnosi co do niego zastrzeżeń. W umowie powinna także zostać wskazana lista dokumentów, jakie sprzedający wraz z autem przekazuje kupującemu. Najczęściej dotyczy to polisy OC, dowodu rejestracyjnego, książki serwisowej czy też karty pojazdu, jeżeli taka została wydana.
Złożenie wszystkich wymaganych dokumentów w Wydziale Komunikacji umożliwia przerejestrowanie samochodu po sprzedaży. Wówczas może nastąpić ewentualna wymiana tablic rejestracyjnych (ewentualna, gdyż obecnie nowy właściciel pojazdu używanego, zarejestrowanego w dowolnym powiecie w Polsce, nie ma obowiązku wymiany tablic rejestracyjnych – może zachować dotychczasowe). A sprzedający nie będzie już odpowiedzialny za ewentualne wykroczenia i szkody wyrządzone danym pojazdem. Jest to ważne, na przykład, gdy kupujący spowoduje wypadek czy kolizję.
Jeśli sprzedany pojazd należał do firmy, wtedy zawiadomienie mogą złożyć tylko upoważnione do tego osoby w KRS. Ponadto, oprócz wskazanych wyżej dokumentów, do urzędu należy też dostarczyć aktualny wypis z Krajowego Rejestru Sądowego.
Także ubezpieczyciel musi być poinformowany o zmianie właściciela, by móc przepisać polisę na nabywcę i ew. dokonać rekalkulacji składki ubezpieczenia OC. Sprzedający ma na to 14 dni od daty przeniesienia prawa własności samochodu. Warto to zrobić jak najszybciej – zwlekanie z tym obowiązkiem może mieć nieprzyjemne konsekwencje. Na przykład, jeśli zbywca pojazdu nie zawiadomi ubezpieczyciela o sprzedaży auta, a wcześniej opłacał OC w ratach, to zakład ma prawo wezwać go do zapłaty kolejnej raty.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Gdzie i jak zgłosić zbycie pojazdu?
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, zbycie pojazdu musisz zgłosić do wydziału komunikacji właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania oraz do ubezpieczyciela. W pierwszym przypadku powinieneś przedstawić wyżej wspomniane dokumenty. Możesz tego dokonać na dwa sposoby, w zależności od tego, czy wolisz załatwiać takie sprawy osobiście, czy za pośrednictwem Internetu. Bez względu, na który z nich się zdecydujesz, zgłoszone przez Ciebie zmiany zostaną wprowadzone w systemie CEPiK.
Pierwsze rozwiązanie to osobiste udanie się do wydziału komunikacji. Musisz mieć ze sobą oryginalną umowę kupna-sprzedaży, dowód tożsamości oraz wypełniony druk zawiadomienia o zbyciu pojazdu. Jeżeli auto miało współwłaściciela, on także powinien stawić się razem z Tobą w urzędzie. Można jednak tej niedogodności uniknąć, dzięki wystawionemu pisemnemu pełnomocnictwu. W takim przypadku będziesz musiał także uiścić opłatę skarbową. Wynosi ona 17 złotych i nie jest pobierana, gdy współwłaścicielem pojazdu jest członek najbliższej rodziny.
Drugi, znacznie wygodniejszy sposób, to zawiadomienie o zbyciu pojazdu online. W tym celu nie musisz udawać się do urzędu. Wystarczy wejść na stronę www.gov.pl oraz posiadać profil zaufany. Po zalogowaniu się za jego pomocą i odpowiedzi na kilka pytań dane auta oraz właściciela zostaną automatycznie wypełnione. Ty musisz tylko uzupełnić informacje dotyczące nabywcy oraz dołączyć skan umowy. Na koniec pozostaje tylko wybranie właściwego wydziału komunikacyjnego z listy oraz podpisanie za pomocą podpisu elektronicznego lub kwalifikowanym. Kompletny dokument wysyłasz za pośrednictwem Internetu, a na e-mail otrzymasz UPP, czyli urzędowe potwierdzenie przedłożenia dokumentu.
Jak zgłosić zbycie pojazdu ubezpieczycielowi? Możesz w tym celu odwiedzić agenta lub skorzystać ze strony internetowej towarzystwa ubezpieczeniowego. W obu przypadkach musisz przedstawić umowę kupna-sprzedaży.
Informacja o zbyciu pojazdu – ile czasu na zgłoszenie?
Zgodnie z art. 78 ust. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym, „właściciel pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zawiadomić w terminie nieprzekraczającym 30 dni starostę o:
1) zbyciu pojazdu;
2) zmianie stanu faktycznego wymagającej zmiany danych zamieszczonych w dowodzie rejestracyjnym”.
Obowiązkiem osoby dokonującej zgłoszenia zbycia jest zatem powiadomienie o tym fakcie urzędu komunikacji w ciągu 30 dni od daty zawarcia umowy. Jeśli samochód miał kilku właścicieli wpisanych w dowodzie rejestracyjnym, wówczas wystarczy, że jeden ze współwłaścicieli złoży zawiadomienie o zbyciu auta, aby uznać je za skuteczne.
Zgłoszenie zbycia pojazdu należy przedłożyć u starosty właściwego ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) albo czasowego zamieszkania. Wymóg ten dotyczy osób fizycznych. Zgodnie natomiast z art. 78 ust. 2a Ustawy Prawo o ruchu drogowym, jeżeli „właścicielem jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub inny podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – u starosty właściwego ze względu na miejsce rejestracji pojazdu”.
Jeśli dotychczasowy właściciel auta nie dopełni obowiązku poinformowania starosty o zbyciu auta, zostanie na niego nałożona kara w wysokości 250 zł. Jeżeli natomiast żaden ze współwłaścicieli nie złoży takiego zawiadomienia, poniosą oni kary finansowe solidarnie. Ewentualny tryb odwoławczy od decyzji o karze reguluje Kodeks Postępowania Administracyjnego.
Co istotne, również niedopełnienie obowiązku w sprawie rejestracji w określonym terminie od dnia nabycia pojazdu przez nowego właściciela, wiąże się z karami. Od 1 stycznia 2024 roku nie są one już uznaniowe, czyli w ramach „widełek”, ale ściśle określone. Na przykład, nowy właściciel będący osobą fizyczną otrzyma 500 zł kary, jeśli w ciągu 30 dni od nabycia pojazdu nie złoży wniosku we właściwym urzędzie zajmującym się rejestracją pojazdów, a jeśli termin ten przedłuży się do 180 dni – 1000 zł. Pamiętaj przy tym, że dopuszczenie pojazdu do ruchu wymaga zarejestrowania pojazdu oraz posiadania aktualnych badań technicznych.
W przypadku firm ubezpieczeniowych masz tylko 14 dni kalendarzowych na zgłoszenie zbycia pojazdu. Termin ten jest krótszy niż w wydziale komunikacji.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Zbycie samochodu. Kilka słów na koniec
Wiesz już jak zgłosić zbycie pojazdu online oraz osobiście. Dowiedziałeś się także, w jakim terminie trzeba tej formalności dokonać. Dzięki tym informacjom możesz uniknąć kłopotów oraz dotkliwej kary finansowej. Pamiętaj, że nieznajomość prawa nie zwalnia od jego przestrzegania.
A gdy będziesz już właścicielem nowego auta, pamiętaj o tym, aby je ubezpieczyć. Zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą ubezpieczeń komunikacyjnych w LINK4. Znajdziesz u nas szereg praktycznych ubezpieczeń takich jak AC czy NNW. W AC w LINK4 możesz samodzielnie wybrać wariant likwidacji szkody: ASO, Kosztorys albo Warsztat. Ponadto, jeśli wybierzesz warianty ASO lub Warsztat, masz możliwość rozszerzenia zakresu o opcję Auto zastępcze na czas naprawy. Jeżeli Twoje auto ulegnie wypadkowi i będzie wymagało naprawy, wówczas LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni.
Nie czekaj, odwiedź stronę LINK4.pl, już teraz! Sprawdź również kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. Porozmawiaj z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4, aby dowiedzieć się więcej na temat naszej oferty.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Rejestracja samochodu Pruszcz Gdański, Rejestracja samochodu Radom
FAQ – odpowiedzi na pytania o zgłoszenie zbycia pojazdu
Jak złożyć zawiadomienie o zbyciu pojazdu?
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu możesz złożyć osobiście w wydziale komunikacji albo poprzez stronę internetową www.gov.pl (w tym przypadku musisz posiadać profil zaufany lub kwalifikowany).
Ile jest czasu na zawiadomienie o zbyciu auta?
Sprzedający ma obowiązek zawiadomić urząd o zbyciu auta w terminie 30 dni od daty sprzedaży, a ubezpieczyciela – w terminie 14 dni.
Czy jest obowiązek zgłoszenia zbycia pojazdu w wydziale komunikacji?
Tak. Sprzedający ma obowiązek zgłoszenia zbycia pojazdu w wydziale komunikacji właściwym dla jego miejsca zamieszkania lub czasowego zamieszkania.
Jak sprawdzić zgłoszenie zbycia pojazdu?
Jeśli zgłaszasz zbycie pojazdu przez Internet, na swoją skrzynkę Gov (ePUAP) dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Jeżeli natomiast zgłaszasz zbycie w wydziale komunikacji, urzędnik umieści na dokumencie, który potwierdza zbycie auta, urzędową adnotację. To potwierdzi Twoje zgłoszenie. Nie dostaniesz jednak oddzielnego dokumentu urzędowego. Informacje na temat zmiany praw własności pojazdu można również sprawdzić w rządowej usłudze Mój Pojazd.
Źródła:
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20