Zawieszenie adaptacyjne – co to jest i jakie ma zalety?
Układ zawieszenia w samochodach to jeden z najbardziej narażonych na czynniki zewnętrzne elementów, który jednocześnie ma zapewnić odpowiednie warunki przyczepności kół do jezdni, a co za tym idzie – dać bezpieczeństwo pasażerom. Typów zawieszenia jest co najmniej kilka, a dziś przyjrzymy się bliżej zawieszeniu adaptacyjnemu.
Spis treści
1. Rola zawieszenia w samochodzie
2. Co to jest zawieszenie adaptacyjne?
3. Zawieszenie adaptacyjne – wady i zalety
4. Jakie są awarie i koszty naprawy zawieszenia adaptacyjnego?
5. Zawieszenie adaptacyjne w samochodzie. Kilka słów na koniec
Rola zawieszenia w samochodzie
Układ zawieszenia w samochodach stosowany jest właściwie od początku budowy pierwszego auta. Przez ten okres nastąpił przełom w rozwoju tego zespołu. Lata doświadczeń w budowie pojazdów sprawiały, że każdy producent chciał wprowadzić na rynek jak najnowocześniejsze i najefektywniejsze rozwiązania, mające na celu zrewolucjonizowanie rynku pod względem zmian zastosowanych w zawieszeniu. Na początku stosowano resory piórowe, które można dziś spotkać już raczej tylko w większych pojazdach transportowych i busach.
Obecnie najpopularniejszym rodzajem zawieszenia jest takie, które składa się z amortyzatora i sprężyny. Jednak nie poprzestano na takim rozwiązaniu i producenci nadal wymyślają nowe technologie. W taki powstało zawieszenie adaptacyjne, które obecnie stosowane jest przez wiele koncernów. W każdym działa na podobnych (z pewnymi różnicami) zasadach i oferuje nieco inne doznania z jazdy. Co to jest zawieszenie adaptacyjne i jak działa? O tym przeczytasz poniżej.
Co to jest zawieszenie adaptacyjne?
Adaptacyjne zawieszenie – jak sama nazwa wskazuje – potrafi zaadaptować się do aktualnych warunków drogowych lub też po prostu na życzenie użytkownika auta, który ma możliwość sterowania takim układem elektronicznie z poziomu jednego przycisku.
To właśnie największa różnica względem zawieszenia standardowego, które w każdych warunkach będzie pracować jednakowo. Dlatego wybierając samochód o standardowym zawieszeniu, raczej powinieneś spodziewać się, jak będzie się ono zachowywało. W aucie o terenowych korzeniach zawieszenie będzie typowo miękkie, dobrze wybierające nierówności, a w sportowym samochodzie odwrotnie – twarde i gorzej znoszące wszelkie dziury.
Zawieszenie adaptacyjne rozwiązuje problem jednego rodzaju sztywności całego auta. W jaki sposób? Odpowiada za to przede wszystkim amortyzator o zmiennej sile tłumienia. Tak więc kierowca chcący odczuć sportowe wrażenia z jazdy może w jednym momencie usztywnić zawieszenie, klikając jeden przycisk w kokpicie.
W zależności od koncernu rodzaj zawieszenia adaptacyjnego jest inaczej nazywany i działa na innych zasadach. Jak to działa?
W grupie VAG znajdziesz adaptacyjne zawieszenie DCC – ten rodzaj zawieszenia posiada w amortyzatorach zawór, którym sterowana jest ilość dostarczanego oleju, co z kolei przekłada się na twardość. Otwarty zawór to zawieszenie najbardziej miękkie. Im mniejsza jest przepustowość, tym większa twardość. Dodatkowo zawieszenie adaptacyjne DCC jest sterowane za pomocą zestawu czujników, które po wykryciu nagłego zdarzenia potrafią usztywnić zawieszenie, a następnie wrócić do zapamiętanego wcześniej trybu jazdy.
Adaptacyjne zawieszenie M Professional to z kolei produkt BMW. Zapewnia stabilniejsze prowadzenie i kontrolę nad pojazdem, przy czym mimo cech sportowych, potrafi dać komfort jazdy kierowcy i pasażerom.
Ciekawą technologię wprowadziło Audi, bo poza opisywanym wcześniej DCC, w sportowych modelach jak np. R8, można się spotkać z układem zwanym MagneRide. W oleju amortyzatora znajdują się opiłki metalu, które pod wpływem pola elektromagnetycznego reagują na bieżąco, zmieniając swoją gęstość w zależności od pokonywanej przeszkody, co odbija się na prowadzeniu auta. Czujniki zbierają dane o pokonywanej trasie i potrafią momentalnie dostosować do niej sztywność zawieszenia.
Zobacz również: Odboje amortyzatora. Czym są i do czego służą?
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Zawieszenie adaptacyjne – wady i zalety
Plusy zawieszenia adaptacyjnego są niewątpliwie dużo bardziej znaczące od wad. Największa zaleta zawieszenia adaptacyjnego to możliwość kontroli kierowcy nad konkretnymi parametrami, którymi w danym momencie mają wykazywać się amortyzatory. Potrzebujesz komfortu podczas podróży – ustawiasz tryb miękki. Chcesz pojeździć dynamiczniej w zakrętach? Usztywnij układ i ciesz się jazdą.
Wadą takiego zawieszenia jest przede wszystkim cena. Układy takie potrafią kosztować nawet kilkanaście razy więcej od standardowego zawieszenia. Mowa tu nie tylko o koszcie doposażenia w salonie, ale również o ewentualnych późniejszych koniecznościach serwisu. O tym, co może się zepsuć w takim zawieszeniu, napisaliśmy poniżej.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Jakie są awarie i koszty naprawy zawieszenia adaptacyjnego?
Zawieszenie adaptacyjne wzięło swoje początki w gronie samochodów klasy premium. Mercedes, BMW czy Audi to jedne z pierwszych marek, w których zaczęło pojawiać się tego typu rozwiązanie. Szybko okazało się, że adaptacyjne amortyzatory znajdą swoje zastosowanie nie tylko w luksusowych limuzynach, ale też w SUV-ach czy samochodach sportowych. Obecnie nawet samochody klasy średniej czy kompakty mogą zostać opcjonalnie doposażone w tego rodzaju układ.
Co może się zepsuć w zawieszeniu adaptacyjnym? Z racji, że jest to zawieszenie, w którym znajdziesz wiele czujników, przyczyn usterek należy szukać przede wszystkim w elektronice – ale nie tylko. Mogą zacząć się np. wycieki tak jak w standardowych amortyzatorach. Tego rodzaju amortyzatorów nie da się naprawić domowymi sposobami. Konieczne może okazać się oddanie elementu do serwisu specjalizującego się w serwisie zawieszenia adaptacyjnego – o ile w ogóle naprawa będzie w danym przypadku wykonalna.
Przeciętny warsztat może mieć problem z rozpoznaniem usterki. Ile kosztuje wizyta w warsztacie? Od sztuki zakład może policzyć sobie od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.
Problemem w tym przypadku jest jeszcze fakt, że w razie wymiany nie w każdym przypadku można liczyć na zamienniki. Po zmianie na element, który nie jest oryginalny, komputer główny silnika może zablokować skuteczne działanie zawieszenia adaptacyjnego. Oryginały z kolei to wydatek na poziomie kilku, a nawet kilkunastu tysięcy.
Przeczytaj również: Zawieszenie pneumatyczne. Wady i zalety
Zawieszenie adaptacyjne w samochodzie. Kilka słów na koniec.
Teraz już wiesz, czym jest i jak działa zawieszenie adaptacyjne w samochodach. Jak widzisz, każdy z koncernów, który posiada w swojej ofercie taki rodzaj zawieszenia, stosuje zbliżone do siebie technologie dotyczące tego układu, jednak z pewnymi różnicami. Niemniej jednak zawieszenie takie jest zdecydowanie bardziej zaawansowane i pozwala dopasować więcej konkretnych ustawień w stosunku do swojego klasycznego odpowiednika.
Zobacz również: ubezpieczenie samochodu Pszczyna, OC Smart
Jeśli jesteś kierowcą, musisz dbać nie tylko o stan swojego auta i jego naprawę, ale również o aktualne ubezpieczenie. Jeśli jesteś na etapie szukania polisy dla swojego samochodu, sprawdź ofertę LINK4.
Za pomocą naszego Kalkulatora w prosty sposób obliczysz wysokość składki. Ubezpieczenie możesz wykupić przez Internet. Jeśli masz dodatkowe pytania dotyczące polisy, zadzwoń pod 22 444 44 44, a nasi konsultanci pomogą w wyborze odpowiedniego ubezpieczenia. Możesz też osobiście spotkać się z jednym z agentów współpracujących z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20