Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Zawieszenie pneumatyczne. Wady i zalety

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 21 sek.

Niektóre samochody, zwłaszcza te wyższej klasy, mają możliwość szybkiej i łatwej zmiany wysokości prześwitu w zależności od wybranego trybu jazdy lub prędkości. Za realizację tej funkcji odpowiada zawieszenie pneumatyczne.

Spis treści:
1. Zawieszenie pneumatyczne – w jaki sposób działa?
2. Zawieszenie pneumatyczne – uszkodzenia i naprawa
3. Hydropneumatyczne zawieszenie a pneumatyczne
4. Zawieszenie pneumatyczne – podsumowanie

Głównym zadaniem zawieszenia każdego samochodu jest tłumienie drgań, wibracji i uderzeń powstających w momencie, w którym auto pokonuje wszelkiego rodzaju nierówności, dziury oraz koleiny. Ruch zawieszenia wymuszają również przyspieszanie i hamowanie oraz jazda w zakręcie. W takich sytuacjach może dojść do przechylania się nadwozia, a praca elementów zawieszenia może być odczuwalna we wnętrzu pojazdu.

Problemy te redukuje do absolutnego minimum zawieszenie pneumatyczne. Zawieszenie tego typu nie posiada sprężyn. Zastąpione są one specjalnymi komorami wypełnionymi gazem. W takcie jazdy w zakręcie komory wypełniają się lub opróżniają, eliminując w ten sposób wychyły nadwozia. Pneumatyczne zawieszenie jest również o wiele bardziej komfortowe od zawieszenia klasycznego. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na temat tego rozwiązania, to zapraszamy Cię do przeczytania dalszej części naszego artykułu, w której dowiesz się m.in. jak sprawdzić pneumatyczne zawieszenie i jak podnosić auto z zawieszeniem pneumatycznym.

Zawieszenie pneumatyczne – w jaki sposób działa?

Aby lepiej zrozumieć jego zasadę działania, wypada najpierw przedstawić to, jak zbudowane jest zawieszenie pneumatyczne. Budowa tego układu diametralnie różni się od klasycznego zawieszenia znanego z większości samochodów.

Wspomnieliśmy już o tym, że w zawieszeniu pneumatycznym rolę sprężyn przejmują specjalne komory zwane poduszkami, które wypełniane są powietrzem lub azotem. Podobnie, jak w tradycyjnym rozwiązaniu, również tu stosuje się amortyzatory, ale amortyzator pneumatyczny w sposób znaczący różni się od hydraulicznego. Amortyzatory mogą być również zintegrowane z poduszkami. Mówimy wtedy o tzw. kolumnie powietrznej.

Głównym elementem i „mózgiem” całego układu jest specjalny sterownik, który współpracując z różnego rodzaju czujnikami oraz systemami bezpieczeństwa samochodu decyduje o tym, którą komorę i w jakim stopniu napełnić w danym momencie. Gaz jest dostarczany do poduszek za pomocą przewodów pneumatycznych połączonych z blokiem zaworowym.

Aby pneumatyczne zawieszenie mogło działać, konieczne jest zastosowanie źródła sprężonego gazu, dlatego też jednym z jego elementów jest sprężarka. Aby możliwe było zmagazynowanie w układzie większej ilości sprężonego gazu, stosuje się w nim również specjalne zbiorniki ciśnieniowe. Ważnym elementem całej instalacji jest również filtr oraz osuszacz powietrza, które odpowiadają za ochronę elementów układu przed zanieczyszczeniami oraz korozją.

Wiesz już, z czego składa się zawieszenie pneumatyczne. Budowa tego układu nie jest przesadnie skomplikowana, podobnie jak zasada jego działania. Wspomniany wcześniej sterownik w czasie rzeczywistym zbiera dane pochodzące z rozmieszczonych w różnych miejscach czujników, utrzymując w ten sposób odpowiednie ciśnienie gazu w poduszkach.

Jeżeli ciśnienie staje się za niskie, jednostka sterująca uruchamia kompresor, który zwiększa ciśnienie gazu. Sprężone powietrze dzięki specjalnemu blokowi zaworowemu, którym również zarządza sterownik, trafia do odpowiednich poduszek za pomocą przewodów pneumatycznych.

Jeżeli ciśnienie gazu w poduszce jest zbyt wysokie, to jego nadmiar „wraca” do bloku zaworowego. Stamtąd może być skierowany do atmosfery lub do zbiornika na sprężony gaz. Ta sama sytuacja ma miejsce w przypadku konieczności obniżenia wysokości zawieszenia samochodu. 

zawieszenie-pneumatyczne

Sprawdź również: Zawieszenie gwintowane. 3 wady i 4 zalety

Zawieszenie pneumatyczne – uszkodzenia i naprawa

Jak sprawdzić pneumatyczne zawieszenie pod kątem ewentualnych uszkodzeń? Jest to stosunkowo proste. Jeżeli nadwozie Twojego samochodu wyposażonego w zawieszenie pneumatyczne opada i nie jest w stanie podnieść się do normalnego poziomu np. po nocnym postoju, to z całą pewnością można stwierdzić, że zawieszenie uległo uszkodzeniu.

Jak możesz potwierdzić charakter awarii, której uległo Twoje zawieszenie pneumatyczne? Uniwersalne podzespoły, które są najbardziej podatne na usterkę niezależnie od typu i marki samochodu to poduszki, które z czasem tracą szczelność. Na szczęście można wymienić jedynie uszkodzone elementy i nie ma konieczności wymieniania ich parami.

Inne awarie obejmują uszkodzenia kompresora, który nie jest już w stanie wygenerować odpowiedniego ciśnienia, nieszczelne przewody pneumatyczne, korozję zbiorników na sprężone powietrze oraz usterki czujników, z których dane czerpie sterownik całego układu.

Naprawa zawieszenia pneumatycznego niemalże na pewno będzie się wiązała z koniecznością podniesienia samochodu na podnośniku. Czy mechanik musi mieć specjalną wiedzę na temat tego, jak podnosić auto z zawieszeniem pneumatycznym? Na szczęście nie. Zabieg podniesienia takiego samochodu w niczym nie różni się od podnoszenia auta ze zwykłym zawieszeniem. Należy jedynie pamiętać o tym, by po opuszczeniu auta dać chwilę przed zjazdem z podnośnika tak, by kompresor zdążył podnieść ciśnienie gazu w układzie.

zawieszenie-pneumatyczne

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Hydropneumatyczne zawieszenie a pneumatyczne

Czym różni się tzw. hydropneumatyczne zawieszenie od opisanego wyżej zawieszenia pneumatycznego? Podstawową różnicą jest obecność centralnego układu hydraulicznego, w którym przepływ oleju wywołany jest ruchami góra-dół, wykonywanymi przez konkretne koła samochodu.

W zawieszeniu hydropneumatycznym rolę sprężyn podobnie, jak w przypadku zawieszenia pneumatycznego, pełnią poduszki powietrzne. Jednak podstawową przewagą układu hydropneumatycznego jest możliwość regulacji stopnia tłumienia. Amortyzator pneumatyczny nie posiada takiej funkcjonalności. W przypadku zawieszenia pneumatycznego siła tłumienia jest zawsze stała, niezależnie od tego, jaką masą obciążony jest pojazd. 

W przypadku zawieszenie hydropneumatycznego możliwa jest zmiana stopnia tłumienia w zależności od stopnia obciążenia samochodu dodatkową masą oraz od stylu jazdy kierowcy. Pomimo niewątpliwych zalet, zawieszenie hydropneumatyczne nie jest obecnie wykorzystywane w żadnym samochodzie produkowanym seryjnie. Ostatnim autem, które posiadało zawieszenie tego typu był Citroen C5 X7.

zawieszenie-pneumatyczne

Przeczytaj także: Obniżenie zawieszenia. Jak je przeprowadzić i czy warto?

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Zawieszenie pneumatyczne – podsumowanie

Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już doskonale, czym jest zawieszenie pneumatyczne. Uniwersalne rozwiązanie tego typu pozwala na regulowanie wysokości prześwitu samochodu, poprawienie oferowanego przez niego komfortu oraz redukcję przechylania się nadwozia w zakrętach.

W jaki sposób rozpoznać awarię zawieszenia pneumatycznego? Najczęściej objawem usterki jest brak możliwości podniesienia zawieszenia samochodu do żądanego poziomu po dłuższym postoju. Awarii ulegają najczęściej poduszki zawieszenia, ale źródłem problemów mogą też być inne jego elementy, które utraciły szczelność.

Sprawdź też: OC Mercedes Benz, rejestracja samochodu Tarnów

Niezależnie od tego, w jaki typ zawieszenia wyposażony jest Twój samochód, ważny jest zakup odpowiedniej polisy OC. Ubezpieczenie samochodu oraz specjalny kalkulator, który pozwoli Ci już dziś określić wysokość nowej składki, znajdziesz na stronie www.link4.pl. Zachęcamy Cię też do dokładniejszego zapoznania się z ofertą ubezpieczeń od LINK4. Jej szczegóły znajdziesz na wspomnianej wyżej stronie, pod numerem telefonu 22 4444444 lub u jednego z agentów ubezpieczeniowych współpracujących z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach oraz wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20