Drgania kierownicy przy hamowaniu. Przyczyny i jak je wyeliminować
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Zdarza Ci się odczuwać drgania kierownicy przy hamowaniu? Zastanawiasz się skąd się biorą i co mogą oznaczać? Z poniższego artykułu dowiesz się, jak sobie z takim problemem poradzić.
- Wibracje kierownicy przy hamowaniu – na jakie symptomy zwrócić uwagę?
- Co wywołuje drgania kierownicy przy hamowaniu?
- Drżenie kierownicy przy hamowaniu. Dlaczego warto zareagować jak najszybciej?
- Bicie kierownicy przy hamowaniu – jak się go pozbyć?
- Drgania kierownicy przy hamowaniu. Kilka słów na koniec
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Drgania kierownicy – co warto wiedzieć?
- Drgania na kierownicy, które występują podczas hamowania, mogą wynikać z problemów z układem kierowniczym, hamowania i zawieszenia,
- Zjawisko to wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale też na bezpieczeństwo Twoje i innych uczestników ruchu drogowego,
- Gdy już ustalisz przyczynę bicia na kierownicy, jak najszybciej się z nią uporaj, aby problem się nie pogłębiał i nie doprowadził do żadnej niebezpiecznej sytuacji na drodze,
- Drżenie wyczuwalne na kierownicy może ustąpić m.in. po wymianie tarcz hamulcowych, wyważeniu kół czy założeniu nowych klocków hamulcowych.
Nawet delikatne drgania kierownicy mogą wpływać na bezpieczeństwo i komfort jazdy – zwłaszcza gdy pojawiają się w tak ważnym momencie, jakim jest hamowanie. Auto może stracić przyczepność lub wpaść w niekontrolowany poślizg. Poza tym mogą one prowadzić do uszkodzenia wielu elementów zawieszenia, których naprawa jest droga i czasochłonna.
W wielu przypadkach przyczyna bicia kierownicy jest błaha i stosunkowo prosta do naprawienia, o ile zostanie wykryta szybko. Im dłużej zwlekasz z wizytą u mechanika, tym większe ryzyko wystąpienia poważnej i drogiej do usunięcia usterki.
Czytaj dalej i dowiedz się, jak rozpoznać drgania kierownicy przy hamowaniu i jak sobie z nimi poradzić.
Wibracje kierownicy przy hamowaniu – na jakie symptomy zwrócić uwagę?
Bicie kierownicy może wynikać z różnych powodów, m.in. ze źle wyważonych kół, nieprawidłowego ciśnienia w oponach czy uszkodzenia piasty lub felgi. Problemy te mogą jednak pojawiać się w różnych okolicznościach, np. przy skręcie lub ruszaniu z pierwszego biegu.
W tym artykule skupiamy się jednak na biciu kierownicy, które jest odczuwalne jedynie przy próbie lekkiego lub intensywnego hamowania. W takim przypadku problem zaczyna się w momencie naciśnięcia pedału hamulca i ustępuje, gdy tylko go puszczasz. Aby upewnić się, że awaria dotyczy tylko sytuacji związanych z tą czynnością, zwróć uwagę także na poniższe objawy:
- gdy hamujesz z dużej prędkości (np. z co najmniej 60–70 km/h) nieprzyjemne drgania okazują się silniejsze,
- gdy ruszasz, skręcasz lub jedziesz płynnym tempem, drgania w ogóle nie występują,
- drżenie i pulsowanie są wyczuwalne nie tylko na samej kierownicy, ale też czasem na pedale hamulca,
- bicie kierownicy nie ma wpływu na zmianę toru jazdy, czyli na znoszenie pojazdu w którąś stronę.
Co wywołuje drgania kierownicy przy hamowaniu?
Gdy drgania pojawiają się tylko w momencie hamowania, najczęściej winna jest usterka układu hamulcowego. Przyczyn może być kilka, dlatego dobrze jest wiedzieć, na co zwrócić uwagę i które elementy zbadać. Ich znajomość pozwoli Ci na szybkie odnalezienie problemu i jego sprawne usunięcie. Ma to duże znaczenie, gdyż ignorowane drgań kierownicy może powodować uszkodzenia kolejnych elementów, w tym także zawieszenia auta.
Najczęstszym powodem drgania kierownicy przy hamowaniu jest odkształcenie tarcz hamulcowych. Mogły one ulec uszkodzeniu mechanicznemu, w którego wyniku zostały złamane, wyszczerbione czy też wygięte. Przyczyn takiego stanu jest wiele. Mogą to być zużycie materiału, ich słaba jakość, czy też nieodpowiedni, zbyt agresywny styl jazdy kierowcy danego pojazdu. Krzywe tarcze hamulcowe nie spełniają dobrze swojego zadania, w związku z czym przy każdym obrocie koła, klocki uderzają w nierówną powierzchnię, co wpływa negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.
Jeżeli okaże się, że tarcze hamulcowe są w doskonałym stanie, to warto także przyjrzeć się pozostałym elementom układu. Chodzi tutaj głównie o zaciski i klocki hamulcowe. Jeżeli są one bardzo zużyte, może to powodować bicie kierownicy przy hamowaniu. Np. starte, skorodowane lub zabrudzone grubą warstwą osadu, stanowią duże niebezpieczeństwo nie tylko dla Ciebie, ale także innych użytkowników ruchu drogowego. Mogą bowiem utrudniać zahamowanie z dużej prędkości w awaryjnej sytuacji.
Po sprawdzeniu okazało się, że masz do czynienia ze sprawnym układem hamulcowym? Czasami drgania na kierownicy powoduje wadliwie działający układ zawieszenia. Bardzo prozaicznym powodem może być złe wyważenie kół lub nieprawidłowo ustawiona ich zbieżność. Do bicia na kierownicy może doprowadzić nawet niedokręcone koło. Przypomnij sobie to, jeśli bezpośrednio po ich wymianie, doświadczysz drgań kierownicy w czasie hamowania. W takim przypadku natychmiast się zatrzymaj i sprawdź ogumienie.
Na sprawdzenie zasługuje również układ kierowniczy. Jeśli jego elementy (np. sworznie, tuleje, końcówki drążków lub łożyska) są już wyeksploatowane, może to prowadzić do luzów w kołach. Te z kolei są następnie przenoszone bezpośrednio na kierownicę, gdy zaczynasz hamować.
Zobacz także: Przegląd samochodu i badanie techniczne pojazdu – wszystko, co musisz wiedzieć
Może Cię zainteresować
Drżenie kierownicy przy hamowaniu. Dlaczego warto zareagować jak najszybciej?
Jak każda usterka w samochodzie, drżenie kierownicy przy hamowaniu, nie pozostaje bez wpływu na inne elementy konstrukcyjne auta. Najbardziej narażone na uszkodzenie są wszystkie części układu hamulcowego. Drążki, tarcze czy też klocki hamulcowe mogą działać nieprawidłowo, przez co zatrzymywanie się auta będzie przebiegać niekontrolowanie. Całkiem możliwe jest wydłużenie drogi hamowania o kilka lub nawet kilkadziesiąt metrów. W sytuacji kryzysowej przy wyższych prędkościach może to być różnica między życiem a śmiercią.
Także zawieszenie Twojego pojazdu zagrożone jest powstawaniem uszkodzeń wskutek drgań na kierownicy. Zwłaszcza drążki kierownicze oraz opony mogą ulec awarii. Długotrwale drgania mogą skutkować koniecznością wymiany wszystkich opon na nowe. Koszt nowego kompletu ogumienia wraz z wymianą uszkodzonych elementów może być naprawdę wysoki. Dlatego też nie warto ignorować drgań kierownicy – lepiej jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy.
Nowoczesne samochody wyposażone są w wiele rozwiązań elektronicznych, takich jak systemy kontroli, czujniki czy też komputer pokładowy. Drgania występujące przez długi czas mogą także wpłynąć na funkcjonowanie tych podzespołów. Z czasem elektronika w Twoim aucie zacznie więc się psuć. Pamiętaj, że systemy bezpieczeństwa, np. kontrola trakcji, ABS oraz wiele innych, mają sensory umieszczone bardzo blisko kół lub w ich wnętrzu. Dlatego błędne odczyty mogą być bardzo niebezpieczne.
Jednak najważniejszym powodem, dla którego szybka reakcja jest tak ważna, jest bezpieczeństwo. Niesprawny układ kierowniczy czy hamulcowy to ogromne ryzyko na drodze. W każdej chwili może dojść do niekontrolowanego poślizgu i utraty panowania nad autem. Podróżowanie takim niesprawnym samochodem oznacza ryzykowanie życia i zdrowia Twojego, Twoich pasażerów oraz innych użytkowników dróg.
Dowiedz się też: Światła przeciwmgielne – kiedy ich używać?
Bicie kierownicy przy hamowaniu – jak się go pozbyć?
Jedyny sposób na pozbycie się takich drgań to wizyta w warsztacie samochodowym. Oczywiście, jeżeli masz wystarczającą wiedzę i umiejętności, możesz samodzielnie zdiagnozować problem, a nastepnie wymienić uszkodzone tarcze czy też klocki. Nie są to czynności trudne, jednak nie każdy sam sobie z nimi poradzi. Dlatego też lepiej jest oddać auto w ręce profesjonalistów. Mają oni nie tylko odpowiednie doświadczenie, ale także sprzęt oraz umiejętności, dzięki którym przeprowadzą naprawę szybko i sprawnie.
W warsztacie mechanik zbada wyważenie kół, a także stan zawieszenia oraz układu hamulcowego. Szybko powinien zdiagnozować usterkę i się z nią uporać. Pamiętaj też, że jest to dobra okazja na to, by wymienić nie tylko uszkodzone elementy, ale także zadbać o stan innych części układu hamulcowego. Wymiana tarcz czy też klocków na nowe to nie jest duży koszt, a różnicę poczujesz z pewnością zaraz po wyjechaniu z warsztatu. Pamiętaj, by zawsze wymieniać je parami, tak by po obu stronach auta znajdowały się tak samo zużyte elementy. Inaczej, samochód może się źle prowadzić.
A co zrobić, by takie problemy więcej Ci się nie przytrafiały? Rozwiązanie jest dość proste. Dbaj o stan techniczny układu hamulcowego. Zamiast najtańszych tarcz, klocków i zacisków, zaopatruj się w produkty renomowanych producentów. Wykonywane są one z trwałych i wytrzymałych materiałów. Dzięki temu dobrze znoszą nawet bardzo duże obciążenia i wysokie temperatury. Także dziury w jezdni czy też nierówności terenu nie są dla nich aż tak dużym wyzwaniem, jak dla tanich, bezmarkowych zamienników.
Ważny jest także styl jazdy. Umiejętne hamowanie, poruszanie się z dozwoloną prędkością oraz unikanie przeszkód, takich jak dziury, nierówności, jest bardzo dobre dla kondycji zawieszenia, ale także układu hamulcowego. Równa, spokojna praca zawieszenia pozwala na długie funkcjonowanie hamulców bez uszkodzeń i występowania takich zjawisk, jak drżenie kierownicy.
Przeczytaj również: Awaria skrzyni biegów – co robić? Wszystko o naprawie
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Drgania kierownicy przy hamowaniu. Kilka słów na koniec
Jak widać, uporanie się z drganiem kierownicy podczas hamowania nie jest trudne. Szybko podjęte kroki ochronią Cię przed dużymi kosztami napraw drogich podzespołów oraz ewentualnymi konsekwencjami wypadku lub kolizji.
Od finansowych skutków wypadku lub kolizji, do których doszło z Twojej winy, chroni także ubezpieczenie komunikacyjne. Odwiedź stronę LINK4 i zapoznania się z szeroką ofertą ubezpieczeń, które zapewnią Ci ochronę na drodze. Na szczególną uwagę zasługuje Pakiet OC z Programem Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony, w ramach którego możesz liczyć m.in. na:
- usprawnienie pojazdu na miejscu wypadku lub holowanie do 100 km,
- wymianę uszkodzonego koła na miejscu, jeśli w aucie znajduje się koło zapasowe, lub holowanie do najbliższego warsztatu i naprawę opony, jeśli wymiana koła na miejscu jest niemożliwa,
- samochód zastępczy na 3 dni w razie wypadku lub kradzieży,
- uruchomienie silnika pojazdu na miejscu zdarzenia w razie rozładowania akumulatora,
- pomoc informacyjną 24h/dobę.
Aby poznać wysokość składki, skorzystaj z kalkulatora online. Możesz również zadzwonić na infolinię (22 444 44 23) lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Co oznaczają ciągłe wibracje kierownicy?
Może to oznaczać m.in. źle wyważone koła, uszkodzoną oponę lub wyeksploatowane łożysko. Niekiedy problem okazuje się poważniejszy i dotyczy, np. awarii układu hamowania, zawieszenia i kierowniczego.
Jak naprawić trzęsącą się kierownicę?
Pierwszym krokiem jest oddanie samochodu do warsztatu i ustalenie, co jest przyczyną drgania. Jeśli są to zużyte klocki czy tarcze hamulcowe, ich wymiana nie będzie Cię dużo kosztować, a natychmiast rozwiąże problem. Za wymianę wszystkim opon czy zawieszenia zapłacisz już znacznie więcej, ale też pomoże to od razu wyeliminować niepożądane wibracje na kierownicy.
Czy brak zbieżności powoduje drgania kierownicy?
Zbieżność kół nie jest najczęstszą przyczyną wibracji na kierownicy, a może przyczynić się pośrednio do ich powstania. Jeśli masz do czynienia z nieprawidłowo zużywającymi się oponami, zawieszeniem i układem kierowniczym – a ich przyczyną jest brak zbieżności – mogą pojawić się drgania na kierownicy.
Czy uszkodzone łożysko koła może powodować drgania?
Tak, w takiej sytuacji możesz odczuwać, że kierownica drży. Dzieje się tak najczęściej wtedy, gdy usterka łożyska jest już poważna i nie udało się jej wcześniej wyeliminować. Na początkowym etapie rozpoznasz to po szumie wydobywającym się z kół przy rosnącej prędkości, który nasila się podczas skręcania. W długiej perspektywie zobaczysz to też pod postacią nierównomiernie zużywających się opon.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
