Kup online
polisę OC AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Zgłoszenie sprzedaży samochodu krok po kroku

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

AC

Assistance

NNW

Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

AC

Assistance

NNW

353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

AC

Assistance

NNW

Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

AC

Assistance

NNW

595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

AC

Assistance

NNW

Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

AC

Assistance

NNW

723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 10 min. 20 sek.

Sprzedaż samochodu może być dla kierowców takim samym powodem do radości jak kupno pojazdu. Pamiętaj jednak, że masz przed sobą kilka formalności, takich jak zgłoszenie sprzedaży samochodu. Z poniższego artykułu dowiesz się, szybko i skutecznie zgłosić zbycie pojazdu.

Zgłoszenie sprzedaży samochodu – co warto wiedzieć? 

  • Sprzedający ma obowiązek zgłosić sprzedaż auta w wydziale komunikacji urzędu miasta właściwego dla jego miejsca zamieszkania w ciągu 30 dni od chwili zbycia pojazdu,
  • Zgłosić sprzedaż auta można osobiście w urzędzie lub przez Internet: poprzez Profil Zaufany, logując się przez bankowość elektroniczną, w aplikacji mObywatel lub e-Dowód,
  • Sprzedający ma obowiązek zgłosić zbycie samochodu ubezpieczycielowi w ciągu 14 dni od daty, gdy zbył pojazd,
  • Wszyscy współwłaściciele pojazdu mają obowiązek zgłosić jego zbycie w wydziale komunikacji,
  • Do zgłoszenia sprzedaży auta we wspomnianym urzędzie potrzebne są następujące dokumenty: zawiadomienie o zbyciu auta, kopia dokumentu potwierdzającego jego sprzedaż oraz dokument potwierdzający tożsamość (paszport albo dowód osobisty). Obcokrajowiec powinien dodatkowo przedstawić kartę pobytu.

Zbycie pojazdu może być dla wielu osób stresującą sytuacją. Odbierasz wiele telefonów, spotykasz się z potencjalnymi klientami, a niekiedy słyszysz, że Twój samochód jest wadliwy. W końcu znajduje się kupiec i możesz podpisać z nim umowę sprzedaży.

Jednak wcale nie oznacza to, że możesz o sprzedanym aucie zapomnieć. Przed Tobą jest jeszcze kilka formalności, z którymi nie należy zwlekać. Dlaczego? Ich zaniechanie może grozić karą finansową.

„Umowa sprzedaży samochodu to nic innego, jak umowa sprzedaży określona w Kodeksie cywilnym w art. 535. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, sprzedawca jest zobowiązany przenieść na kupującego własność przedmiotu oraz fizycznie wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się zapłacić cenę i rzecz tę od sprzedającego odebrać. Co więcej, zgodnie z art. 546 k.c. sprzedawca powinien udzielić kupującemu informacji o stanie prawnym i faktycznym rzeczy. Jeżeli samochód posiada wadę, która nie została ujawniona przed sprzedażą, kupujący może mieć roszczenie z tytułu rękojmi. Choć nie ma wymogu co do formy zawarcia umowy sprzedaży samochodu, w praktyce przyjęło się, że zawierana jest ona w formie pisemnej. Niezachowanie tej formy nie oznacza jednak nieważności umowy”

– komentuje Aleksandra Wolska, mgr prawa.

Sprzedałeś pojazd i zastanawiasz się, jakich obowiązków powinieneś dopełnić? W tym artykule szczegółowo wyjaśniamy, jak zgłosić sprzedaż auta. Dowiesz się również, dlaczego poinformowanie ubezpieczyciela i odpowiedniego urzędu o zbyciu pojazdu jest tak ważne.

Zgłoszenie sprzedaży samochodu. Na czym polega?

Gdy sprzedajesz samochód, zmienia on swojego właściciela. Fakt zbycia pojazdu należy zgłosić do wydziału komunikacji w Twoim mieście lub dzielnicy, a także do Twojego towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym jest wykupione OC. O takiej zmianie powinien poinformować dotychczasowy właściciel pojazdu. Obowiązek zgłoszenia zbycia pojazdu jest uregulowany prawnie w art. 78 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Dlaczego warto zgłosić sprzedaż samochodu jak najszybciej? Wyobraź sobie taką sytuację: sprzedałeś auto i podpisałeś z nabywcą umowę kupna-sprzedaży pojazdu. Nowy właściciel wziął od Ciebie wszystkie dokumenty i uścisnęliście sobie dłonie. Jednak kilka dni później do Twoich drzwi puka policja, ponieważ Twoim pojazdem dokonano przestępstwa, a sprawca uciekł. Jako że do tej pory nie zdecydowałeś się na zgłoszenie zbycia pojazdu, w rejestrze Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) to Ty widniejesz jako właściciel. Możesz pokazać policji umowy darowizny pojazdu albo sprzedaży, jednak takie dokumenty można przecież sporządzić w każdej chwili.

Dlatego też o każdej zmianie właściciela – a z tym wiąże się przecież zbycie lub nabycie pojazdu – należy jak najszybciej poinformować wydział komunikacji. Po zmianie danych pojazdu zostaną one automatycznie uaktualnione, a Ty nie będziesz musiał się obawiać ponoszenia odpowiedzialności za czyny kogoś innego. Zgłoszenie sprzedaży pojazdu uchroni Cię także przed płaceniem ewentualnych mandatów wystawianych na podstawie zdjęć z fotoradarów.

Konieczne jest także zgłoszenie sprzedaży auta w Twoim towarzystwie ubezpieczeniowym, w którym zawarłeś umowę OC. Gdybyś nie poinformował Twojego ubezpieczyciela o zmianie właściciela, to możesz otrzymać wezwanie do zapłaty kolejnej składki, na przykład za umowę automatycznie odnowioną na kolejne 12 miesięcy. Lepiej zawczasu dopełnić wszystkich formalności i postawić na jak najszybsze zgłoszenie zbycia pojazdu. 

Podsumowując, zgłoszenie sprzedaży samochodu polega na poinformowaniu o zbyciu pojazdu wydziału komunikacji w Twoim mieście lub dzielnicy, a także towarzystwa ubezpieczeniowego. W jaki sposób zgłosić sprzedaż samochodu? Nie jest to zadanie skomplikowane, nie wymaga też wielokrotnych wizyt w różnych instytucjach. Jednak nie należy z tym zwlekać i jak najprędzej zgłosić zbycie pojazdu.

Przeczytaj również: Sprzedaż samochodu a OC. Czy polisa przechodzi na kupującego?

Czy ubezpieczenie OC przechodzi na nowego właściciela pojazdu?

Jeśli sprzedajesz pojazd, powinieneś wiedzieć o kilku zasadach dotyczących jego zbycia. Przede wszystkim dotychczasowy właściciel przy zbyciu auta ma obowiązek przekazać nowemu posiadaczowi dowód rejestracyjny i inne dokumenty samochodu, a także ubezpieczenie OC. Nowy właściciel ma prawo z niego korzystać aż do zakończenia okresu obowiązywania umowy, ale może ją również wypowiedzieć i podpisać umowę z innym lub tym samym ubezpieczycielem.

Czy ubezpieczenie Autocasco przechodzi na nowego posiadacza samochodu?

OC to jedyne ubezpieczenie samochodu przechodzące na nowego właściciela przy sprzedaży auta. Ubezpieczenia dobrowolne, takie jak AC, najczęściej nie przechodzą automatycznie na nowego posiadacza pojazdu. Po sprzedaży auta umowa ubezpieczenia AC wygasa. Jeśli nowy posiadacz chce mieć ochronę w ramach Autocasco, musi wykupić taką ochronę.

Gdzie i jak zgłosić sprzedaż samochodu?

Zbycie auta w wydziale komunikacji ma obowiązek zgłosić jego były właściciel. Jeżeli jest ich więcej niż jeden, powinni to zrobić wszyscy. Będziesz do tego potrzebować Twojego dowodu osobistego, dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu (na przykład umowę sprzedaży albo umowę darowizny pojazdu).

Jeśli z jakichś przyczyn współwłaściciel pojazdu nie może osobiście stawić się w urzędzie, powinien przygotować pisemne pełnomocnictwo upoważniające inną osobę do zgłoszenia zbycia samochodu. Musi również wnieść opłatę skarbową. W dokumencie pełnomocnictwa powinny znaleźć się takie informacje, jak:

  • dane pojazdu, w tym model auta, marka, VIN i numer rejestracyjny,
  • dane osoby upoważnionej do otrzymania pełnomocnictwa,
  • dane i podpis osoby udzielającej pełnomocnictwa,
  • miejsce i data udzielenia pełnomocnictwa,
  • informacja o tym, czego dotyczy pełnomocnictwo (tj. zbycie lub nabycie pojazdu).

Nie musisz osobiście odwiedzać wydziału komunikacji. Możliwe jest także poinformowanie o zbyciu pojazdu online. To bezpieczny, wygodny i oszczędzający czas sposób załatwienia tej sprawy. Jak zdalnie zgłosić zbycie pojazdu? Możesz tego dokonać poprzez stronę gov.pl. Po zalogowaniu odnajdź zakładkę Mój pojazd, a następnie postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie. Kolejną zaletą zgłoszenia zbycia pojazdu online jest to, iż nie trzeba uiścić opłaty za czynności urzędowe.

Drugim miejscem, gdzie musisz poinformować o zbyciu pojazdu, jest Twoje towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym jest zawarta umowa ubezpieczeniowa OC. Możesz dokonać tego w sposób tradycyjny i odwiedzić swojego agenta albo zrobić to za pomocą Internetu. Jest to wygodne rozwiązanie. Sam proces nie jest długi i zajmuje dosłownie kilka minut. 


Wiesz już, jakie są obowiązki sprzedającego – zawiadomienie o zbyciu pojazdu jest jednym z nich. A jakie są obowiązki kupującego – czy musi on gdzieś zgłosić nabycie pojazdu? Nowy właściciel auta nie musi zgłaszać kupna samochodu ani informować ubezpieczyciela o nabyciu pojazdu. Ma natomiast obowiązek zarejestrować auto w wydziale komunikacji, sprawdzić ważność badania technicznego oraz opłacić podatek PCC w Urzędzie Skarbowym. Może też wypowiedzieć ubezpieczenie samochodu OC, które nabył dotychczasowy właściciel pojazdu i samodzielnie kupić ubezpieczenie – prawo to jest zapisane w Ustawie z 22 maja 2003 roku o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Może Cię zainteresować

  • piktogramy_box_produktowy_OC
    Ubezpieczenie samochodu OC

    Polisa OC gwarantuje poszkodowanemu w przypadku kolizji lub wypadku, który Ty spowodowałeś, otrzymanie rekompensaty dla poniesionych przez niego strat. Poszkodowany otrzyma od nas pieniądze, aby mógł pokryć wszystkie szkody.

  • piktogramy_box_produktowy_OCAC
    Pakiet OC/AC

    Wybierając OC i AC samochodu w Pakiecie, zyskujesz nie tylko szeroką ochronę – zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i swojego pojazdu – ale również niższą składkę.

  • AC
    Ubezpieczenie AC (Autocasco)

    Opcjonalne ubezpieczenie samochodu w wariancie ALL RISK, które chroni Twoje auto od następstw różnych zdarzeń, np. uszkodzenia na skutek wypadku, działania sił natury czy w razie kradzieży.

    Jak złożyć zgłoszenie sprzedaży samochodu przez Internet?

    Krok 1: Zaloguj się na stronie www.gov.pl

    W przypadku zgłoszenia zbycia pojazdu można zrobić to dwiema metodami: tradycyjnie, podczas osobistej wizyty w urzędzie miasta właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania, jak również możesz zgłosić sprzedaż auta przez Internet – bez wychodzenia z domu.

    Chcesz w ten sposób zgłosić zbycie samochodu? Zaloguj się na stronie www.gov.pl. Masz możliwość logowania się aż czterema metodami.

    • Profil Zaufany – wpisz nazwę użytkownika i hasło ustalone podczas rejestracji Profilu Zaufanego, aby móc korzystać z funkcji e-urzędu, 
    • Logowanie się za pomocą bankowości elektronicznej – wpisz w odpowiednie pola Identyfikator ID służący do identyfikacji przy logowaniu do konta internetowego, a następnie ustalone hasło,
    • Aplikacja mObywatel – potwierdź swoją tożsamość skanując kod QR aplikacją mObywatel. W tym celu zaloguj się do aplikacji, w dolnej części ekranu wybierz ikonę z kodem QR i zeskanuj kod ze strony,
    • e-Dowód – wybierz Smartfon lub czytnik NFC, jeśli posiadasz czytnik podłączany do komputera. Decydując się na opcje Smartfon pobierz aplikację eDO App na telefon, uruchom aplikację i kliknij „Skanuj kod QR”. Nakieruj aparat telefonu na kod, który widzisz na komputerze, potwierdź logowanie, przepisz 6-cyfrowy numer CAN z dowodu osobistego, a następnie wpisz 4-cyfrowy PIN, który nadałeś w Urzędzie, odbierając swój dowód osobisty.

    Pamiętaj, że na zgłoszenie sprzedaży samochodu masz do 30 dni kalendarzowych liczonych od dnia przeniesienia prawa własności pojazdu. Po przekroczeniu tego terminu musisz liczyć się z nałożeniem kary finansowej.

    Krok 2: Przygotuj niezbędne dokumenty

    Przygotuj skan lub zdjęcie dokumentu, który potwierdza zbycie auta. Może to być skan umowy kupna-sprzedaży pojazdu albo umowy darowizny pojazdu w przypadku, gdy podarowałeś komuś samochód, np. dziecku.

    Pamiętaj, aby dokument potwierdzający zbycie pojazdu, np. skan umowy kupna-sprzedaży był czytelny, zeskanowany w całości i zawierał komplet danych dotyczących samochodu, zgodnych z danymi w dowodzie rejestracyjnym, dane nabywcy pojazdu oraz podpisy osoby kupującej i sprzedającej.

    Krok 3: Wejdź w zakładkę Mój Pojazd (jeśli wybrałeś formę online)

    Gdy już zalogujesz się na stronie www.gov.pl, przejdź do usługi „Mój Pojazd”, w której zobaczysz swoje pojazdy. Przy właściwym samochodzie kliknij „Zgłoś zbycie pojazdu”.

    Krok 4: Zgłoś zbycie pojazdu

    Zalogowałeś się na stronie www.gov.pl i wszedłeś w zakładkę „Zgłoś zbycie pojazdu”? Postępuj zgodnie z instrukcją, która wyświetli Ci się na ekranie. Jeśli pojazd ma więcej właścicieli, zaznacz oświadczenie, że działasz za ich zgodą. Następnie podaj datę zbycia pojazdu oraz uzupełnij swoje dane i dane nabywcy. Dołącz również skan dokumentu, który potwierdza zbycie pojazdu, np. umowę kupna-sprzedaży.

    Musisz jeszcze wybrać urząd, do którego wyślesz zgłoszenie. Wniosek należy przesłać do wydziału komunikacji urzędu właściwego dla Twojego miejsca zamieszkania. Jeśli mieszkasz w dużym mieście jak Kraków czy Warszawa, wybierz urząd dzielnicy. Jeśli mieszkasz w mieście na prawie powiatu, wybierz urząd miasta. Jeśli mieszkasz na wsi, wybierz starostwo powiatowe.

    Jeszcze tylko sprawdź formularz zgłoszenia, czy wszystkie dane się zgadzają. Kliknij „Wyślij wniosek” i podpisz dokument elektronicznie podpisem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym. Po wysłaniu otrzymasz na skrzynkę Gov (ePUAP) urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP). Zachowaj ten e-mail, gdyż urzędowe poświadczenie przedłożenia to jedyny dokument urzędowy potwierdzający, że zawiadomienie zostało wysłane. Zgłoszenie zostanie zarejestrowane od razu, gdy pismo trafi do urzędu.

    Krok 5: Poinformuj o zbyciu pojazdu ubezpieczyciela

    Oprócz zawiadomienia właściwego urzędu o sprzedaży auta, jako dotychczasowy właściciel musisz również poinformować o tym fakcie swojego ubezpieczyciela. Masz na to 14 dni liczonych od momentu zbycia pojazdu.

    Krok 6: Wybierz sposób zgłoszenia zbycia pojazdu

    W jaki sposób poinformować ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu? Możesz to zrobić osobiście w biurze agenta współpracującego z TU, telefonicznie bądź przez Internet.

    W LINK4 łatwo zgłosisz fakt zbycia pojazdu i to bez wychodzenia z domu. Wejdź na stronę www.link4.pl, znajdź sekcję „Obsługa i kontakt”, a następnie „Sprzedaż Pojazdu”.

    W celu zgłoszenia sprzedaży pojazdu wprowadź datę sprzedaży, a następnie numer rejestracyjny samochodu bądź numer polisy LINK4. W dalszej części uzupełnij dane zbywcy – imię, nazwisko, numer telefonu i adres. Przejdź dalej, by uzupełnić dane dotyczące zwrotu pieniędzy za niewykorzystaną umowę ubezpieczeniową. W kolejnym etapie wypełniania formularza wpisz dane nabywcy, a na sam koniec załącz dokument, zaakceptuj wymagane zgody i wyślij zgłoszenie.

    Krok 7: Załącz niezbędne dokumenty oraz zawrzyj niezbędne informacje

    Zgłaszając ubezpieczycielowi fakt sprzedaży samochodu, załącz podpisaną umowę kupna-sprzedaży. Nie musisz wysyłać jej pocztą. Wystarczy, że wykonasz skan umowy bądź czytelne zdjęcie dokumentu i wgrasz je jako plik do formularza.

    Gotowe!

    Masz 14 dni liczonych od zawarcia umowy kupna-sprzedaży, aby poinformować towarzystwo ubezpieczeniowe o zbyciu samochodu, natomiast w ciągu 30 dni powinieneś zgłosić ten fakt w urzędzie. Nie musisz wychodzić z domu – wszelkie formalności załatwisz online, logując się na stronę www.gov.pl oraz wchodząc na stronę LINK4.

    Ile mamy czasu na zgłoszenie zbycia pojazdu?

    Jeśli w ciągu 30 dni od dnia zbycia pojazdu nie zgłosisz tego faktu do wydziału komunikacji, narażasz się na karę finansową. Kwota ta wynosi od 200 do 1000 złotych, więc małe niedopatrzenie terminu może okazać się bardzo kosztowne.

    Dobrą praktyką w przypadku zbycia pojazdu jest jak najszybsze złożenie takiego dokumentu. Po pierwsze będziesz mógł zamknąć sprawy związane ze sprzedażą samochodu. Po drugie uchronisz się przed opisywanymi wcześniej konsekwencjami, jeśli nowy właściciel pojazdu spowoduje kolizję lub wypadek.

    Aby dostarczyć zgłoszenie sprzedaży samochodu do ubezpieczyciela, masz 14 dni od dnia zbycia pojazdu. Nie warto czekać ze zgłoszeniem sprzedaży samochodu do ubezpieczyciela do ostatniej chwili, gdyż zawsze może wydarzyć się coś niespodziewanego, przez co nie zdążysz złożyć dokumentów w wymaganym terminie. 

    Zobacz także: Podatek od sprzedaży samochodu. Kto i kiedy musi go zapłacić?

    Zostaw numer - oddzwonimy

    i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

    Zgłoszenie sprzedaży auta. Kilka słów na koniec 

    Teraz już wiesz, jak zgłosić sprzedaż samochodu oraz gdzie się w tym celu udać. Dowiedziałeś się też, jakie dokumenty powinieneś wcześniej przygotować, by wszystko przebiegło sprawnie. Pamiętaj, że masz możliwość załatwienia formalności online. Dzięki temu możesz zaoszczędzić czas i uniknąć opłaty za czynności urzędowe. Dzięki naszym wskazówkom wiesz też, z czym wiąże się nabycie pojazdu – również kupujący samochód ma bowiem pewne obowiązki wynikające z tego faktu.

    Nabycie pojazdu a ubezpieczenie OC w LINK4

    Gdy zdecydujesz się na zbycie pojazdu, a później kupisz nowe auto, to zachęcamy Cię do ubezpieczenia go w LINK4. Znajdziesz tutaj ubezpieczenia, jak OC, Szyby24 czy Kluczyki Plus.

    Dodatkowe ubezpieczenie samochodu

    Sprawdź również ubezpieczenie AC. Dzięki niemu możesz otrzymać odszkodowanie za szkody powstałe w ruchu drogowym, zdarzenia wywołane działaniem osób trzecich, zwierząt i sił natury, a także szkody parkingowe. Ubezpieczenie Autocasco chroni przed finansowymi następstwami zniszczenia, utraty bądź uszkodzenia auta i jego części. W ramach AC otrzymujesz też ubezpieczenie bagażu podręcznego i fotelika dziecięcego na wypadek ich zniszczenia albo kradzieży. 

    LINK4 dostosowuje się do Twoich potrzeb. To oznacza, że m.in. możesz samodzielnie wybrać jeden z trzech wariantów likwidacji szkody: Warsztat, ASO bądź Kosztorys. Ponadto w ramach wariantów ASO i Warsztat możesz zdecydować się na dodatkową opcję Auto zastępcze. Dzięki temu otrzymasz samochód zastępczy na okres do 7 dni, gdy Twoje auto ulegnie wypadkowi i będzie wymagało naprawy z AC.

    By dowiedzieć się, ile wyniesie Cię składka OC za nowe auto, skorzystaj z prostego w obsłudze kalkulatora. Wystarczy, że wejdziesz na stronę LINK4.pl i wpiszesz wymagane dane, a poznasz koszt polisy ubezpieczeniowej. Dowiedz się więcej na temat oferty ubezpieczeniowej LINK4. W tym celu spotkaj się z Agentem współpracującym z LINK4 lub porozmawiaj z doradcą pod numerem 22 444 44 23.

    Zapoznaj się z ofertą OC, AC, NNW oraz innych ubezpieczeń komunikacyjnych w LINK4.

    Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

    Zobacz też: OC Ford Focus, OC Daewoo

    FAQ – odpowiedzi na pytania dotyczące zbycia pojazdu
     

    Co trzeba zrobić, jak się sprzeda auto?

    Sprzedawca samochodu ma obowiązek zgłosić fakt zbycia auta w wydziale komunikacji oraz towarzystwie ubezpieczeniowym, w którym kupił polisę OC.

    Jakie dokumenty są potrzebne do zgłoszenia sprzedaży pojazdu?

    Do zgłoszenia sprzedaży pojazdu potrzebne są następujące dokumenty: zawiadomienie o zbyciu samochodu, kopia dokumentu potwierdzającego sprzedaż auta oraz dokument potwierdzający tożsamość (paszport albo dowód osobisty). Jeśli jesteś obcokrajowcem, dodatkowo przedstaw kartę pobytu.

    Czy da się zgłosić sprzedaż samochodu przez Internet?

    Tak. Sprzedaż samochodu można zgłosić przez Internet na stronie https://www.gov.pl/.

    Czy zbycie pojazdu trzeba zgłosić osobiście?

    Dotychczasowy właściciel pojazdu powinien osobiście zgłosić zbycie samochodu w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla jego miejsca zamieszkania albo przez Internet. Jeśli jesteś jednym ze współwłaścicieli i nie masz możliwości, by stawić się w urzędzie, możesz wystawić wybranej osobie pełnomocnictwo.

    Czy wszyscy współwłaściciele muszą zgłosić zbycie pojazdu?

    Tak. Gdy auto należy do kilku właścicieli, wszyscy powinni zgłosić zbycie pojazdu.

    Źródła:

    1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf
    2. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
    3. Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20