Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Kompresor – co to jest i jak działa?

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 6 min. 52 sek.

Niektóre samochody, w celu uzyskania większej mocy silnika, wykorzystują kompresor. Co to jest i czy to faktycznie dobre rozwiązanie? Dowiedz się, jakie są wady i zalety takiego mechanizmu i sprawdź, czy możesz je zamontować w swoim aucie.

W samochodach stosuje się różne sposoby na to, aby zapewnić jego najlepsze osiągi. Pojemność silnika jest tylko jednym z nich – oprócz tego stosuje się np. turbosprężarki, które zapewniają większą moc danej jednostki napędowej. W niektórych autach wykorzystuje się jednak kompresor – co to takiego? Otóż jest to „starszy krewny” turbosprężarki. Sprawdź, co to jest kompresor i zobacz, z jakimi korzyściami wiąże się takie rozwiązanie.

Kompresor pod lupą – jak jest zbudowany i jak działa?

Gdy ktoś zastanawia się: „kompresor – co to jest?” – najczęściej przed oczami pojawia się sprężarka mechaniczna, służąca do generowania i sprężania gazu pod wysokim ciśnieniem. Może on posłużyć np. do zasilania narzędzi pneumatycznych albo pompowania opon samochodowych.

Kompresory olejowe i kompresory bezolejowe – różne rodzaje kompresorów o szerokim zastosowaniu

W powszechnym rozumowaniu takie urządzenie właśnie do tego służy. W końcu taka sprężarka mechaniczna do samochodu jest powszechnie używana przez wielu kierowców – do sprężania powietrza w celu pompowania kół i utrzymywania odpowiedniego ciśnienia w oponach.

Różne rodzaje kompresorów: tłokowe, śrubowe, olejowe i bezolejowe mają jednak znacznie szersze zastosowanie w wielu branżach, w tym np. przemyśle chemicznym, motoryzacji czy branży budowlanej i wykończeniowej. Na przykład, kompresory tłokowe i kompresory śrubowe są powszechnie wykorzystywane w warsztatach samochodowych, blacharskich i lakierniczych, gdzie służą m.in. do malowania ciśnieniowego karoserii. Sprawdzają się też do użytku domowego.

Co to jest kompresor?

A jednak, poza kompresorami bezolejowymi czy sprężarkami tłokowymi do sprężania powietrza i pompowania kół, w świecie motoryzacji występuje jeszcze inny kompresor. Co to jest? Otóż jest to forma doładowania silników spalinowych. Dzięki niemu możliwe jest uzyskanie większej mocy przez daną jednostkę napędową. Urządzenie jest napędzane z wału korbowego silnika. Za przeniesienie napędu odpowiada natomiast łańcuch, pasek albo przekładnia zębata.

Takie rozwiązanie kojarzy się przede wszystkim z amerykańskimi samochodami, które podczas przyśpieszania wydają charakterystyczny świst – co to? Kompresor wtłacza sprężone powietrze pod ciśnieniem do cylindrów, aby zwiększyć moc jednostki, bez konieczności zwiększania pojemności jednostki napędowej. Takie rozwiązanie jest też wykorzystywane w samochodach europejskich – ten sposób doładowania wykorzystywał np. Mercedes czy Volkswagen.

Jak działa kompresor?

Zatem – co daje kompresor? Podobnie jak klasyczna sprężarka tłokowa mechaniczna, dostarcza on sprężone powietrze pod wysokim ciśnieniem. W tym jednak wypadku jest ono kierowane do układu dolotowego – dzięki czemu w komorze spalania pojawia się więcej tlenu. Ten rodzaj sprężarki sprawia to, że mieszanka spala się znacznie efektywniej – generując większą moc. 

Co to kompresor? Żeby lepiej to zrozumieć – warto mieć świadomość, że jest to poprzednik turbosprężarki, która jest zdecydowanie częściej stosowanym rozwiązaniem. W niektórych samochodach stosowane jest nawet… zarówno kompresor, jak i turbosprężarka (takie rozwiązanie jednak cechuje wysoka awaryjność). 

Zobacz także: Turbosprężarka – co to jest i jak działa?

Zalety i wady kompresorów

Co daje kompresor? Przede wszystkim ten typ sprężarki dostarcza więcej mocy. Jednak robi to w sposób zupełnie inny od wspomnianej już wcześniej turbosprężarki. Takie rozwiązanie oczywiście wiąże się z licznymi wadami oraz zaletami. Warto się im bliżej przyjrzeć, aby faktycznie sprawdzić co to kompresor.

Większa moc silnika

Przede wszystkim – dzięki kompresorowi zyskujesz dodatkową moc. Co istotne, kompresor umożliwia stałe utrzymanie przyrostu mocy. Sprężarka mechaniczna jest bezpośrednio połączona z jednostką napędową, dzięki czemu działa przez cały czas pracy silnika. Znacząco różni to ją od turbosprężarki, która zaczyna działać przy uzyskaniu odpowiedniego poziomu obrotów. Wszystko to sprawia, że jednostkę cechuje wyższa kultura pracy i płynność. Dużą zaletą kompresorów jest stosunkowo mała awaryjność tego podzespołu. 

Wyższe zużycie paliwa

Warto jednak poznać główną wadę, z jaką wiąże się kompresor. Co to takiego? Otóż – jest to przede wszystkim znacznie wyższe zużycie paliwa. Fakt, że kompresor jest bezpośrednio napędzany przez wał napędowy, skutkuje tym, że jednostka jest przez cały czas doładowywana. Stałe obciążenie silnika przekłada się na większe zapotrzebowanie na paliwo. Z rozwiązaniem tym poradziła sobie turbosprężarka, która jest napędzana nie poprzez wał napędowy, a przez spaliny. 

Obciążenie silnika

To jednak nie wszystko – stała praca takiego kompresora sprawia, że silnik jest bardzo mocno obciążony. By ochronić się przed kosztownymi naprawami, należy bezapelacyjnie przestrzegać wielu zaleceń dotyczących eksploatacji. Przede wszystkim – w samochodzie musi być regularnie wymieniany filtr powietrza. W końcu, gdy przyjrzysz się, co to jest kompresor, na pewno zauważysz, że jakiekolwiek utrudnienie w przepływie powietrza może zakłócić jego prawidłowe działanie. 

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Montaż kompresora – koszty i efekty

Teraz gdy już wiesz jakie korzyści daje sprężarka mechaniczna do samochodu, być może zastanawiasz się, czy możliwe jest zamontowanie takiego rozwiązania w Twoim aucie. Prawda jest taka, że jest to dość poważna operacja – jednak oczywiście jest ona wykonalna. 

Musisz jednak mieć na uwadze, że montaż kompresora jest przeważnie mniej opłacalny niż tzw. swap silnika (czyli wymiana jednostki napędowej) w warsztacie samochodowym. Instalacja sprężarki wiąże się zarówno z kosztami samego elementu, jak i konieczności przeróbki mechanicznej silnika. Pamiętaj przy tym, że kompresor wymaga też wystrojenia silnika i modyfikacji w obrębie innych elementów. 

W niektórych autach – szczególnie wyposażonych w silniki gaźnikowe – instalacja kompresora jest znacznie prostsza. Na pewno instalacja sprężarki będzie komplikować się wraz z rozbudowaniem modułów elektronicznych w samochodzie. 

Trzeba przy tym pamiętać, że montaż kompresora zdecydowanie zmienia charakterystykę silnika i jego moc. W związku z tym taki podzespół będzie mieć bardzo istotny wpływ na zużycie innych elementów. Szczególnie obciążone zostanie skrzynia biegów oraz sprzęgło. Jeżeli podzespoły te nie zostaną zmodyfikowane podczas montażu kompresora – możesz się spodziewać, że w przyszłości ich naprawa będzie generować dodatkowe koszty. Pamiętaj, że kompresor oznacza także większą moc silnika, która powinna zostać uwzględniona w modyfikacji układu hamulcowego auta. 

Nie zapominaj także o tym, że jeżeli dokonuje się zmian mocy silnika, takie modyfikacje muszą zostać potwierdzone odpowiednim przeglądem. 

Przeczytaj również: Swap silnika – czym jest i jak przeprowadzić modyfikację?

Kompresor – teraz wiesz już wszystko na jego temat!

Teraz, gdy już znasz odpowiedź na pytanie: „kompresor – co to?” – wiesz, że jest to jedna z form doładowania silnika w samochodzie spalinowym. Jeżeli niedobór mocy w aucie jest dla Ciebie sporym problemem – montaż kompresora może być sposobem na poprawę osiągów. Oczywiście – podczas planowania tak dużej modyfikacji, trzeba się liczyć ze sporymi kosztami instalacji sprężarki oraz dodatkowymi wydatkami eksploatacyjnymi.

Kierowca powinien czuć się w samochodzie komfortowo i bezpiecznie. Oczywiście zapas mocy pod maską sprawia, że można uniknąć niektórych niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jednak nawet najlepsze modyfikacje w samochodzie nie zastępują ochrony ubezpieczeniowej.

W LINK4 możesz wybierać z szerokiej oferty produktów ubezpieczeniowych przeznaczonych dla kierowców. Oprócz standardowego – obowiązkowego – ubezpieczenia OC, możesz liczyć na rozmaite ubezpieczenia dobrowolne, dzięki którym zapewnisz sobie wyższy poziom ochrony podczas jazdy. Autocasco zapewnia Ci ochronę w przypadku uszkodzenia samochodu. Dzięki takiemu ubezpieczeniu możesz także liczyć na wypłatę odszkodowania w przypadku kradzieży auta. 

Ponadto w ramach AC w LINK4 możesz zdecydować o sposobie likwidacji szkody. Do wyboru są trzy warianty:

  • ASO – naprawa pojazdu odbywa się w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
  • WARSZTAT – w tej opcji naprawisz samochód w dowolnym warsztacie, poza ASO,
  • KOSZTORYS – otrzymasz odszkodowanie na podstawie wyceny szkody sporządzonej przez rzeczoznawcę i zdecydujesz o sposobie naprawy samochodu.

Zakres wariantów WARSZTAT i ASO możesz poszerzyć o opcję Auto zastępcze na czas naprawy. Gdy Twoje auto będzie wymagało naprawy po wypadku, LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni.

Z kolei dzięki ubezpieczeniu Assistance masz zapewnioną pomoc ze strony fachowców w przypadku rozmaitych awaryjnych sytuacji na drodze. Niezależnie od tego, czy będziesz potrzebować pomocy przy naprawie auta na miejscu, czy też jego holowania do warsztatu – takie wsparcie może okazać się dla Ciebie niezwykle istotne. 

Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. Możesz też zadzwonić pod numer 22 444 44 23 i porozmawiać z doradcą lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach oraz OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4

  • Wybierając OC i AC samochodu w Pakiecie, zyskujesz nie tylko szeroką ochronę – zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i swojego pojazdu – ale również niższą składkę.

  • Opcjonalne ubezpieczenie samochodu w wariancie ALL RISK, które chroni Twoje auto od następstw różnych zdarzeń, np. uszkodzenia na skutek wypadku, działania sił natury czy w razie kradzieży.

  • Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

    FAQ – odpowiedzi na pytania o kompresor w samochodzie

    Do czego może służyć kompresor?

    Kompresor to rodzaj urządzenia o szerokim zastosowaniu. W zależności od rodzaju kompresora, może być stosowany w rozmaitych branżach i miejscach. Na przykład, kompresory tłokowe, w tym zarówno kompresory olejowe, jak i kompresory bezolejowe, są powszechnie wykorzystywane w przydomowych i profesjonalnych warsztatach samochodowych. Te rodzaje kompresorów służą do pompowania kół w aucie albo zasilania narzędzi pneumatycznych w gospodarstwie domowym i warsztacie, np. wkrętarek, kluczy pneumatycznych, szlifierek czy pistoletów do malowania ciśnieniowego. Są też kluczowym elementem w systemach klimatyzacyjnych i chłodniczych.

    Wysoka wydajność kompresorów śrubowych sprawia natomiast, że są one najczęściej stosowane w lakierniach i zakładach produkcyjnych. Minikompresory to z kolei niewielkie, kompaktowe urządzenia, wykorzystywane jako np. sprężarki samochodowe czy pistolety do przedmuchiwania.

    Poza kompresorami śrubowymi czy tłokowymi służącymi głównie do zasilania narzędzi pneumatycznych, w motoryzacji znajduje zastosowanie jeszcze jeden rodzaj kompresora – sprężarka mechaniczna będąca formą doładowania silników spalinowych w pojazdach. Zadaniem tego rodzaju kompresora jest zwiększenie mocy silnika, bez konieczności wzrostu jego pojemności.

    Czy kompresor i sprężarka to to samo?

    Pojęcia te używane są często wymiennie, jednakże nie są równoznaczne. Oba to typy urządzeń pneumatycznych podnoszących ciśnienie powietrza. Kompresor jest rodzajem sprężarki, natomiast znaczenie słowa „sprężarka” jest szersze. Generalnie można uznać, że każdy kompresor jest sprężarką, natomiast nie każda sprężarka jest kompresorem.

    Na co zwrócić uwagę przy zakupie kompresora?

    Aby wybrać odpowiedni kompresor do samochodu, warto zwrócić uwagę na kilka czynników, takich jak wydajność urządzenia, ciśnienie i sposób zasilania. Sprężarka musi pasować do silnika i modelu auta. Dlatego najlepiej pozostawić wybór odpowiedniego kompresora, dostosowanego do danego samochodu, specjalistom.

    Czy kompresor można założyć do każdego auta?

    Nie, kompresor nie znajdzie zastosowania w każdym samochodzie, gdyż nie każdy silnik jest przystosowany do kompresora. Sprężarki są zwykle montowane w silnikach, które już mają dużą moc i wydajność. Ich instalacja często wymaga przeróbek silnika i innych podzespołów, co nie zawsze jest możliwe w każdym pojeździe. Również ich wielkość sprawia, że nie zmieszczą się w każdym aucie.

    Czy kompresor psuje silnik?

    Zadaniem kompresora jest zwiększenie i stałe utrzymanie przyrostu mocy, co bardzo mocno obciąża silnik. Aby uchronić się przed jego zepsuciem, należy przestrzegać wielu zaleceń dotyczących eksploatacji, w tym np. regularnie wymieniać filtry powietrza.

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę 

    już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20