Spalone sprzęgło – przyczyny, objawy i naprawa awarii
Spalone sprzęgło to częsta przyczyna unieruchomienia pojazdu. W artykule wyjaśnimy, skąd bierze się ta usterka i wymienimy jej objawy. Poznasz też szerzej konsekwencje ich lekceważenia oraz rady dotyczące naprawy i postępowania w razie awarii. Ciekawy? Czytaj dalej!
Spis treści
1. Sprzęgło w samochodzie. Do czego służy?
2. Spalone sprzęgło – przyczyny i jak może do tego dojść?
3. Spalone sprzęgło – objawy awarii
4. Co robić, gdy zauważysz objawy spalonego sprzęgła?
5. Spalenie sprzęgła – kilka słów na koniec
Jedną z najbardziej irytujących awarii, jakie mogą Ci się przytrafić, jest spalone sprzęgło. Przyczyny usterki mogą być różne, a koszty naprawy są zależne od rodzaju pojazdu i skrzyni biegów.
Uszkodzenie to powoduje spadek komfortu i bezpieczeństwa podczas manewrów wyprzedzania. Nawet gdy samochód nie chce ruszyć – to również może być spalone sprzęgło. Co robić w razie awarii? O tym w dalszej części artykułu!
Sprzęgło w samochodzie. Do czego służy?
W dużym uproszczeniu – sprzęgło łączy silnik ze skrzynią biegów. Jego brak uniemożliwiłby gładkie zatrzymanie pojazdu, a nawet zmianę biegu. Spalinowa jednostka napędowa ma określoną charakterystykę i właśnie ona wymusza zastosowanie sprzęgła. Oczywiście z tym elementem należy się obchodzić równie umiejętnie, co z całym autem. Spalenie sprzęgła może być efektem jego złego użytkowania.
A jak działa? W momencie zmiany biegu lub próby zatrzymania, po naciśnięcie pedału sprzęgła następuje rozłączenie skrzyni biegów i silnika. Tarcza dociskowa jest odsuwana od tarczy napędzanej, a elementy sprzęgła obracają się niezależnie od wału korbowego. Można wtedy swobodnie zatrzymać pojazd lub dokonać zmiany biegu. Puszczenie pedału sprzęgła powoduje ponowne dociśnięcie tarcz do siebie i elementy wirują wtedy zgodnie z ruchem wału korbowego.
Sprzęgło to układ złożony z wielu elementów. Oto kilka z nich:
koło zamachowe,
tarcze: cierna i dociskowa,
sprężyny: talerzowa i obwodowa,
mechanizm wyciskowy.
W przypadku manualnej skrzyni biegów – pedał sprzęgła znajduje się obok hamulca. W klasycznych skrzyniach automatycznych raczej go nie znajdziemy. Występuje w nich jednak sprzęgło hydrokinetyczne, które nie potrzebuje dodatkowego pedału do działania. Poza tym zasadniczo różni się od sprzęgła tarczowego. Główną różnicą jest ciecz wypełniająca układ niemal w całości.
Są jeszcze skrzynie dwusprzęgłowe, które cechują się najszybszą zmianą biegów. W dużym skrócie: jedno sprzęgło obsługuje biegi parzyste, drugie nieparzyste. Tak naprawdę w jednym momencie jest wrzucony, przykładowo, trzeci bieg, na którym auto już jedzie, oraz „czwórka”, która czeka na „wpięcie”. Zmiana następuje zatem nie tyle między biegami, ile między sprzęgłami.
Polecamy także: Ile lat mogą mieć opony? Dowiedz się, kiedy wymienić opony na nowe
Na rynku można spotkać również sprzęgła sportowe. Sama zasada działania jest identyczna, jak w przypadku zwykłego. Różnice wynikają z zastosowanych materiałów. W wersjach sportowych stosuje się spieki ceramiczne lub włókna węglowe. W sporcie sprzęgło traktowane jest jednak dość brutalnie, a jego żywotność jest znacznie krótsza. Ma ono umożliwić jak najszybszą zmianę biegów. Użyte materiały minimalizują poślizg sprzęgła, a co za tym idzie – delikatne ruszenie z miejsca jest prawie niewykonalne. Sprzęganie odbywa się na zasadzie zero-jedynkowej.
Spalone sprzęgło – przyczyny i jak może do tego dojść?
Jeżeli aktywnie użytkujesz samochód lub kupiłeś już używany pojazd, istnieje prawdopodobieństwo, że w pewnym momencie Twoje plany pokrzyżuje spalone sprzęgło. Objawy są jednoznaczne i nie da się ich nie zauważyć.
Główną przyczyną awarii jest czas. Sprzęgło jest mechanizmem złożonym z wielu elementów i, jak wiele innych rzeczy w samochodzie, z czasem naturalnie się zużywa. Elementy, które powinny Cię zaalarmować i skłonić do przyglądnięcia się stanowi sprzęgła, to:
zużyte okładziny,
skorodowany wielowpust piasty,
wyłamane blachy sprężynujące,
wytarte okładziny,
rozwarstwienie okładzin.
Niestety, bardzo często okazuje się, że przyczyną awarii jest nieprawidłowa technika prowadzenia auta. Z reguły powodem są jeżdżenie na półsprzęgle oraz bardzo częste i gwałtowne wciskanie pedału. Także jazda ze zbyt duży obciążeniem i częste, gwałtowne ruszanie mogą prowadzić do usterki. Traktowanie w ten sposób sprzęgła bardzo mocno je zużywa, co powoduje wystąpienie opisanych niżej objawów. W końcu pojawia się także charakterystyczny zapach spalonego sprzęgła, którego nie da się z niczym innym pomylić.
Spalone sprzęgło – objawy awarii
Wiesz już, czym charakteryzuje się spalone sprzęgło. Objawy są łatwe do rozpoznania i bardzo charakterystyczne. Najczęściej występujące symptomy to:
mocne szarpanie lub brak możliwości ruszenia pojazdem,
stwardniały pedał sprzęgła,
brak przyspieszania, mimo wzrostu obrotów podczas dodawania gazu,
szum ze skrzyni biegów,
silny, nieprzyjemny zapach palonej tarczy.
Zapach spalonego sprzęgła jest zwykle ostatnim z elementów, które świadczą o awarii i z reguły niewiele dzieli go od utraty możliwości ruszenia auta z miejsca. Dlatego warto zareagować już wtedy, gdy zobaczysz pierwsze nieprawidłowości. Awaria sprzęgła w trakcie jazdy jest naprawdę groźna, zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Dlatego warto obserwować swoje auto i podjąć stosowne działania, zanim sprzęt całkowicie odmówi posłuszeństwa.
Co robić, gdy zauważysz objawy spalonego sprzęgła?
Jak wspomnieliśmy, spalenie sprzęgła to poważna awaria. Największym i bardzo niebezpiecznym zaskoczeniem może być ono podczas manewru wyprzedzania: po naciśnięciu gazu obroty wzrosną, a samochód nie będzie przyspieszał. Taka sytuacja bardzo łatwo może przerodzić się w wypadek. Zatem jeśli wiesz, że Twoje sprzęgło należy wymienić, to nie podejmuj niepotrzebnego ryzyka na drodze.
Zobacz również: Wymiana tarcz hamulcowych – wszystko, co musisz wiedzieć
Spalone sprzęgło – co robić gdy zauważysz symptomy? Niezwłocznie skontaktuj się z warsztatem i dokonaj wymiany elementu na nowy. Jest to o tyle istotne, że szybka reakcja pozwoli uniknąć wymiany docisku lub nawet koła zamachowego. Jeśli jednak i te elementy będą uszkodzone – tylko pełny serwis układu zagwarantuje bezawaryjną jazdę. Ograniczy również konieczność kilkukrotnego demontowania skrzyni biegów.
Koszty naprawy są bardzo różne. Zależą od modelu pojazdu oraz rodzaju zastosowanego napędu. Unikaj tanich zamienników lub nieznanych producentów. Warto poczytać opinie zamieszczone w Internecie lub zapytać zaprzyjaźnionego mechanika o polecenie dobrej marki. Jeśli pojazd ma spory przebieg, a historia napraw nie jest jasna – warto wymienić całe sprzęgło, a nie tylko tarczę.
Spalenie sprzęgła – kilka słów na koniec
Zarówno sprzęgła użyte w skrzyniach manualnych, jak i automatycznych, mają swoje wady i zalety. Kierowcy o bardziej sportowym zacięciu wybiorą skrzynie manualne, Ci stawiający na komfort będą preferowali automaty. Każde z tych rozwiązań zużywa się podobnie i jest podatne na awarie, wynikające z nieodpowiedniego użytkowania. Objawy spalonego sprzęgła będą wyraźnie wyczuwalne – bez względu na wybrany rodzaj skrzyni biegów.
Wiesz już, jak dbać o sprzęgło, aby służyło jak najdłużej. Mimo to istnieje ryzyko, że awaria zaskoczy Cię na drodze – sprzęgło to w końcu element, który zużywa się dość intensywnie. Gdy jednak spotka Cię ta lub inna, przykra niespodzianka, z pomocą przyjdzie odpowiednie ubezpieczenie. Polisa Assistance od LINK4 gwarantuje szybką pomoc, lawetę, holowanie, czy nawet samochód zastępczy! Do wyboru masz trzy warianty polisy, dzięki czemu sam zdecydujesz, jaki zakres ubezpieczenia najbardziej Cię interesuje.
Nie zwlekaj i skontaktuj się z doradcą LINK4 już dziś lub skorzystaj z naszego kalkulatora – bez wychodzenia z domu poznasz cenę polisy!
Wybrany wariant ubezpieczenia Auto Assistance dostępny w LINK4 tylko w pakiecie z OC lub OC/AC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20