Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Skrzynia dwusprzęgłowa. Omawiamy jej wady i zalety

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 29 sek.

Motoryzacja to dziedzina, w której cały czas widać premiery nowoczesnych technologii. Jednym z takich mechanizmów – wprawdzie istniejącym na rynku już od początków XXI w. jest skrzynia dwusprzęgłowa. Czy to dobre rozwiązanie?

O tym, jak działa sprzęgło, powinien wiedzieć każdy kierowca samochodu – szczególnie jeśli korzysta z auta z manualną skrzynią biegów z jednym sprzęgłem. W końcu w takim aucie funkcjonuje pedał sprzęgła, z którego stale korzysta się podczas jazdy. Jednak mechanizm ten występuje także w przekładniach automatycznych. Skrzynia dwusprzęgłowa – jak sama nazwa wskazuje – wykorzystuje dwa sprzęgła. Dlaczego? Jakie są główne zalety skrzyń dwusprzęgłowych? Jak działają skrzynie dwusprzęgłowe zmiany biegów? Zaraz się dowiesz.

Skrzynia dwusprzęgłowa. Co to jest i jak ona działa?

Sprzęgło to nierozerwalny element funkcjonowania różnego rodzaju skrzyni biegów. Ten mechanizm odpowiada za łączenie i rozłączanie wału napędowego (silnika) i wału napędzanego (układ napędowy). Naciśnięcie pedału sprzęgła prowadzi do ich rozłączenia, co umożliwia wybranie odpowiedniego przełożenia w skrzyni. Po jego puszczeniu dochodzi do ponownego złączenia wałów.

W standardowych skrzyniach automatycznych stosowane jest sprzęgło hydrokinetyczne. Oznacza to, że proces zmiany biegów nie jest mechanizmem analogicznym do tego znanego z przekładni manualnych. Sprzęgło hydrokinetyczne przenosi ruch obrotowy za pośrednictwem cieczy. 

Jak działa skrzynia dwusprzęgłowa?

Jednak w niektórych samochodach stosowana jest skrzynia dwusprzęgłowa, np. skrzynia DSG (Direct Shift Gearbox) w samochodach marki Volkswagen. To rozwiązanie posiada dwa sprzęgła, których mechanizm działania wygląda podobnie jak w przypadku skrzyni manualnej. Z tą różnicą – że każde ze sprzęgieł ma przypisane inne przełożenia i pracują niezależnie od siebie, choć są w jednej obudowie. Jak to możliwe? Jaka jest zasada działania dwusprzęgłowej skrzyni?

W takiej skrzyni pierwsze sprzęgło (większe) obsługuje nieparzyste biegi, natomiast sprzęgło mniejsze – biegi parzyste. W związku z tym podczas jazdy możliwe jest przełączanie pomiędzy dwoma sprzęgłami, co sprawia, że nie pojawia się skok – czyli charakterystyczne szarpnięcie. Czynność zmiany biegu zajmuje bowiem zaledwie ułamek sekundy. Dla przykładu – po zmianie przełożenia z 3 na 4, bieg 5 jest już wstępnie wybrany. Wszystko oczywiście odbywa się automatycznie.

Zobacz także: Wymiana gałki zmiany biegów. Jak to zrobić? Wyjaśniamy!

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów – wady i zalety

Już wiesz, jaka jest zasada działania skrzyni dwusprzęgłowej. Dlaczego w ogóle warto zainteresować się takim typem skrzyni biegów? Warto przyjrzeć się najważniejszym atutom (i wadom) tego rozwiązania.

W tzw. automatach zmiana biegów odbywa się automatycznie, bez konieczności korzystania z pedału sprzęgła. Automatyczny dobór przełożeń podczas jazdy to rozwiązanie, które jest jedną z głównych silnych stron automatycznych skrzyń biegów. Optymalizacja doboru przez takie mechanizmy sprawia, że obroty silnika są zawsze najlepiej wykorzystywane. Dzięki temu możliwa jest płynna jazda dostosowana do charakterystyki silnika. 

Wyższa szybkość zmiany biegów w skrzyniach dwusprzęgłowych

Skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa sprawia, że optymalizacja takich doborów jest jeszcze lepsza a jazda bardziej płynna. Jak to możliwe? Otóż dwusprzęgłowa skrzynia w trybie automatycznym dostosowuje przełożenie i powoduje, że moment spadku obrotów jest maksymalnie skrócony. Skok jest jeszcze krótszy niż w przypadku standardowych automatów – które i tak przeważnie są szybsze od zmiany biegów dokonywanej ręcznie. 

Większa wygoda jazdy dzięki automatycznej skrzyni biegów

Wynika z tego ogromna poprawa komfortu podczas jazdy. Skoro zmiana odbywa się szybciej – nie pojawia się żadne szarpnięcie. W konsekwencji jazda auta może okazać się o wiele przyjemniejsza w samochodach z automatycznymi skrzyniami biegów dwusprzęgłowymi w stosunku do przekładni hydrokinetycznych. 

Redukcja zużycia paliwa

Brak skoku podczas przenoszenia momentu obrotowego ma jeszcze jedną bardzo ważną konsekwencję. Otóż nieobecność wytracania momentu obrotowego przyczynia się do zmniejszenia spalania paliwa. Jest to związane z tym, że – przynajmniej w teorii – marnotrawione jest mniej energii niż w przypadku nieumiejętnego tracenia mocy obrotowej przy przekładni manualnej.

Dłuższy czas reakcji podczas redukcji biegów

Główna wada, z jaką wiąże się skrzynia dwusprzęgłowa, objawia się w momencie nagłej redukcji biegów. Taka sytuacja ma miejsce w momencie, w którym potrzebne jest nagłe dynamiczne przyspieszenie. Wówczas dochodzi np. do redukcji z biegu 5 na 3. Jak widzisz – oba biegi są biegami nieparzystymi, w związku z czym oba są obsługiwane przez jedno sprzęgło. W konsekwencji nie ma tutaj zastosowania główna zaleta takich przekładni – czyli błyskawiczna zmiana przełożeń pomiędzy dwoma sprzęgłami. W związku z tym – taka redukcja po prostu trochę trwa i jest mocno zauważalna

Wyższa cena utrzymania skrzyni dwusprzęgłowej

Kolejna kwestia odnosi się do kosztów utrzymania skrzyni dwusprzęgłowej. Niestety, ale dwusprzęgłowa skrzynia biegów przeważnie jest sporym generatorem kosztów – szczególnie w przypadku nieodpowiedniego serwisowania. Skomplikowana konstrukcja sprawia, że regeneracja tego typu mechanizmów może okazać się kosztowna. W konsekwencji, kupując auto z drugiej ręki, możesz narazić się na spore koszty dodatkowe. Niekiedy może pojawić się konieczność wymiany dwóch sprzęgieł czy koła dwumasowego. 

Oczywiście – trzeba temu przyglądać się indywidualnie. Prawidłowo serwisowana skrzynia automatyczna dwusprzęgłowa nie odbiega trwałością od przekładni manualnych. W takim wypadku trzeba się liczyć wyłącznie z wyższymi kosztami podzespołów. Jednak – wyższy komfort jazdy i niższe spalanie w automatycznej skrzyni biegów dwusprzęgłowej może przecież zrekompensować takie minusy.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Skrzynia biegów – dwusprzęgłowa czy klasyczna?

Czy lepsza jest skrzynia biegów dwusprzęgłowa, czy raczej hydrokinetyczna? Zdecydowanie technologia wykorzystująca dwa sprzęgła jest nowocześniejsza i pozwala na uzyskanie lepszych osiągów. Dwusprzęgłowa automatyczna zmiana biegów na pewno wiąże się także z lepszymi osiągami, a jeżeli chodzi o niższe zużycie paliwa – skrzynie dwusprzęgłowe faktycznie okazują się znacznie bardziej oszczędne.

Jednak przyglądając się bliżej najważniejszym cechom tego typu elementów, łatwo zauważyć, że nie jest to rozwiązanie pozbawione wad. Przede wszystkim – chodzi o wspomnianą wcześniej trwałość i koszty serwisowania skrzyni dwusprzęgłowej. Wiele oczywiście zależy od konkretnego rozwiązania, jednak często jest tak, że to hydrokinetyczne skrzynie standardowe okazują się mniej awaryjne.

Kolejna kwestia odnosi się do tego, że skrzynia dwusprzęgłowa jest przeważnie droższa także w momencie zakupu. Ten rodzaj skrzyni biegów przeważnie stosowany jest w wyższych wersjach wyposażeniowych w samochodach – niestety wyższe koszty przeważnie zostają z kierowcą na dłużej. 

Skrzynia zmiany biegów dwusprzęgłowa wymaga także dbania o regularną wymianę oleju w tego typu mechanizmie. Jeżeli będzie to wykonywane regularnie – możesz zapewnić sobie dłuższą bezawaryjną jazdę. Gdy podejdziesz do tego tematu niefrasobliwie – może to prowadzić do poważnych problemów. Należy się tutaj stosować do zaleceń producenta, choć według niektórych specjalistów wymiana oleju w skrzyni dwusprzęgłowej konieczna jest nawet przy 60 tys. km

CVT – co to jest przekładnia bezstopniowa zmiany biegów?

Pamiętaj jednak, że w przypadku skrzyni automatycznych nie musisz wybierać wyłącznie z dwóch rozwiązań – standardowego oraz dwusprzegłowego. Istnieje jeszcze trzecia opcja, czyli CVT. Jest to tzw. przekładnia bezstopniowa. Oznacza to, że w tym wypadku nacisk położony jest na jak największą płynność. Osoby ceniące sobie komfort na pewno docenią takie absolutnie bezskokowe przełożenia zmiany biegów. Niestety w przypadku nieumiejętnego obchodzenia się z pedałem gazu, taka skrzynia może być bardzo nieekonomiczna.

Przeczytaj również: Wymiana oleju w skrzyni biegów – jak to zrobić i czy jest to niezbędne?

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Podsumowanie

Jak widzisz – dwusprzęgłowa skrzynia ma w sobie zarówno coś z przekładni manualnych, jak i klasycznych automatów. Istnienie sprzęgła (a w zasadzie dwóch sprzęgieł) to cecha charakterystyczna dla „manualów”. Natomiast elektroniczne, automatyczne sterowanie – to cecha dotychczas kojarzona przede wszystkim z przekładniami hydrokinetycznymi.

Czy taki produkt to dobre rozwiązanie? Zalety skrzyń dwusprzęgłowych, takie jak redukcja zużycia paliwa i szybkie zmiany biegów, są na pewno istotne w codziennym użytkowaniu auta w ruchu miejskim i na dłuższych trasach. Jednak dwusprzęgłowe skrzynie mają też swoje wady. Dlatego podczas podejmowania decyzji odnośnie do zakupu auta wyposażonego w ten mechanizm niezbędne jest samodzielne przeanalizowanie plusów i minusów. Bez wątpienia trzeba tutaj porównać komfort jazdy z ewentualnymi kosztami serwisowania.

Wybór odpowiedniej skrzyni biegów nie jest łatwą decyzją i wymaga umiejętności racjonalnej analizy plusów i minusów. Konieczne jest to także w wielu innych sytuacjach związanych z prowadzeniem samochodu. Każdy kierowca musi także podjąć racjonalną decyzję dotyczącą wyboru ubezpieczeń komunikacyjnych.

Pamiętaj, że chodzi nie tylko o OC – czyli obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Równie istotne jest przeanalizowanie korzyści i warunków ubezpieczenia Autocasco – a także wyboru ubezpieczeń dodatkowych, takich jak Assistance. Ubezpieczenie Auto Assistance w LINK4 zapewnia m.in. naprawę auta na miejscu w razie wypadku lub awarii (jeżeli tylko istnieje taka możliwość), wymianę koła (jeśli znajduje się w pojeździe), dostarczenie paliwa czy holowanie pojazdu we wskazane miejsce (do limitu kilometrów określonego w umowie). Możesz kupić go w jednym z trzech wariantów, w zależności od Twoich potrzeb – Auto Assistance, Auto Assistance Plus i Auto Assistance Komfort.

Z kolei wybierając Autocasco w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony w formule All Risks. To oznacza, że towarzystwo ubezpieczeniowe odpowiada za wszelkie zdarzenia, które mogą spotkać Twój pojazd, oprócz tych wskazanych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia jako wyłączenia. Dodatkowo możesz zdecydować o sposobie likwidacji szkody, wybierając jeden z trzech wariantów:

  • KOSZTORYS – rzeczoznawca wyceni szkodę, a Ty na podstawie wyceny otrzymasz odszkodowanie i naprawisz pojazd we własnym zakresie,
  • WARSZTAT – naprawisz auto w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
  • ASO – dokonasz naprawy w Autoryzowanej Stacji Obsługi.

Ponadto, zakres wariantów WARSZTAT i ASO możesz poszerzyć o dodatkową opcję Auto zastępcze na czas naprawy. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni, gdy Twoje auto ulegnie wypadkowi i będzie wymagało naprawy.

Sprawdź kalkulator dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. Natomiast jeśli preferujesz kontakt z doradcą, zadzwoń na infolinię pod numerem 22 444 44 23 lub spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Może Cię zainteresować

  • Wybierając OC i AC samochodu w Pakiecie, zyskujesz nie tylko szeroką ochronę – zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i swojego pojazdu – ale również niższą składkę.

  • Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

  • Przydatne ubezpieczenie, jeśli zajdzie konieczność naprawy lub wymiany szyby, która została uszkodzona w wypadku lub kolizji, a także na skutek działania osób trzecich i sił natury.

    FAQ – odpowiedzi na pytania o dwusprzęgłowe skrzynie biegów

    Co to jest skrzynia biegów dwusprzęgłowa?

    Dwusprzęgłowa skrzynia biegów to rodzaj skrzyni wyposażonej – jak sama nazwa wskazuje – w dwa sprzęgła. Ich mechanizm działania wygląda podobnie jak w skrzyniach manualnych, z tą różnicą, że każde ze sprzęgieł ma przypisane inne położenie: jedno sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste, a drugie, mniejsze sprzęgło – biegi parzyste. W czasie jazdy dochodzi do płynnego, automatycznego przełączania między dwoma sprzęgłami, dzięki czemu nie pojawiają się – charakterystyczne dla innych rodzajów skrzyń – szarpnięcia.

    Czy utrzymanie DCT jest drogie?

    Skomplikowana konstrukcja dwusprzęgłowych skrzyń biegów sprawia, że wyposażone w nie samochody są zazwyczaj droższe w zakupie. Koszty serwisowania i napraw tego podzespołu również są wyższe niż w przypadku innych skrzyń, zwłaszcza przy nieprawidłowym użytkowaniu DCT.

    Rozwiązanie to zmniejsza natomiast spalanie paliwa, a tym samym pozwala zaoszczędzić pieniądze podczas codziennego korzystania z auta.

    Co daje podwójne sprzęgło?

    Podwójne sprzęgło w samochodzie umożliwia szybkie zmiany biegów, a dzięki czemu zwiększa płynność jazdy, maksymalnie skraca spadek momentu obrotowego i zwiększa osiągi auta. Ponadto skrzynia dwusprzęgłowa redukuje szarpnięcia i poprawia komfort jazdy oraz zmniejsza spalanie paliwa, co przekłada się na oszczędności finansowe.

    Jakie są wady DCT?

    Skrzynie biegów z podwójnym sprzęgłem są uważane za wydajne i zwiększające komfort jazdy. Mimo wielu zalet mają też wady. Ze względu na większą złożoność i skomplikowanie konstrukcji skrzyń dwusprzęgłowych, koszty produkcji i napraw samochodów z DCT są wysokie, co przekłada się na wyższą cenę aut używanych i nowych oraz wyższe ceny utrzymania. Wadą tego rozwiązania może być też mniejsza trwałość skrzyni dwusprzęgłowej (zwłaszcza w przypadku nieumiejętnego korzystania i serwisowania) oraz dłuższy czas reakcji podczas redukcji biegów.

    Jak dbać o skrzynię DCT?

    Skrzynie dwusprzęgłowe wymagają regularnej wymiany oleju – najlepiej co ok. 60 tys. km. Ponadto należy unikać agresywnego stylu jazdy oraz dbać o utrzymanie układu chłodzenia w dobrym stanie.

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę 

    już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20