Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Wymiana filtra oleju. Instrukcja krok po kroku

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 34 sek.

Jako posiadacz samochodu musisz pamiętać o wielu czynnościach eksploatacyjnych. Istotne są nie tylko aktualny przegląd techniczny i ważne ubezpieczenie OC, lecz także np. regularna wymiana filtra oleju. Przekonaj się, dlaczego to takie ważne.

Aby utrzymać auto w dobrym stanie technicznym przez długi czas, należy je właściwie użytkować, jak również wykonywać podstawowe prace eksploatacyjne w określonych interwałach. Choć lista zalecanych działań jest dość długa, wysokie miejsce na niej zajmuje regularna wymiana oleju. Czynność ta może uchronić silnik przed poważnymi awariami, a jednocześnie zapewnia jego prawidłową pracę.

Równie istotna jest jednak wymiana filtra oleju, który znajduje się przy misce olejowej i spełnia ważną funkcję w układzie smarowania. Dowiedz się, kiedy i dlaczego należy wymienić taki element. 

Wymiana filtra oleju. Co ile powinno się to robić?

Regularna wymiana oleju to czynność, o której powinien pamiętać każdy posiadacz pojazdu. Powinno się ją wykonywać przynajmniej raz w roku lub po przejechaniu 10-15 tys. km (w zależności od zaleceń producenta). Interwałów w wymianie oleju nie należy przedłużać. Grozi to bowiem uszkodzeniem wielu różnych elementów jednostki napędowej, co wynika z roli, jaką odgrywa w niej olej silnikowy.

Jego zadanie to przede wszystkim zapewnienie odpowiedniego poślizgu i zmniejszenia tarcia podczas pracy silnika. W skład oleju wchodzą różne dodatki i ulepszacze, które mają za zadanie rozpuszczać wytrącające się zanieczyszczenia (nagar) oraz dbać o to, aby powierzchnie podzespołów pozostały w dobrym stanie jak najdłużej i nie korodowały.

Trzeba wiedzieć o tym, że im olej jest starszy i im wyższy jest jego „przebieg”, tym gorsze ma właściwości związane z konserwacją silnika oraz skutecznością w usuwaniu zanieczyszczeń. Wynika to z dużych obciążeń termicznych oraz tego, że elementy pracujące w jednostce napędowej ulegają stopniowemu ścieraniu, czego efektem są mikroopiłki metali trafiające do oleju silnikowego.

Żeby zadbać o jego czystość, w samochodzie stosowany jest filtr. To podzespół, który ma mechanicznie oddzielać wszelkie zanieczyszczenia, które da się odfiltrować. Dzięki temu jednostka napędowa jest chroniona przed przedwczesnym zużyciem. 

Zaleca się, aby wymianę filtra oleju przeprowadzać za każdym razem, gdy wymieniasz sam płyn. Cena tej usługi nie jest wysoka. Zważywszy na ogromne korzyści, jakie zapewnia, nie warto na tym oszczędzać.

Sprawdź także: Wymiana oleju w samochodzie – kiedy należy to robić?

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Jak wymienić filtr oleju? Instrukcja krok po kroku

Czy każdy kierowca powinien wiedzieć jak wymienić filtr oleju? Prawda jest taka, że nie jest to wiedza potrzebna podczas codziennej eksploatacji. O wiele ważniejsze jest to, aby mieć świadomość, jak bardzo istotna jest to czynność i jak często trzeba ją powtarzać – z jej wykonaniem może Ci zawsze pomóc mechanik.

Cena wymiany filtra oleju zazwyczaj nie należy do wygórowanych. Mimo to możesz zdecydować się na to, by uporać się z tym samodzielnie. Zanim jednak przystąpisz do działania, zapoznaj się z naszą instrukcją. Postępując krok po kroku zgodnie z nią, o niczym nie zapomnisz.

1. Przygotuj samochód

Jeśli dysponujesz garażem z kanałem, wjedź na niego, aby zapewnić sobie wygodne warunki do pracy. Jeśli nie, ustaw auto na równym podłożu, zaciągnij hamulec ręczny i podnieś za pomocą lewarka.

2. Zlokalizuj miskę olejową

Zazwyczaj znajduje się w dolnej części silnika. Znajdź na niej korek spustowy, ale jeszcze go nie odkręcaj.

3. Zlej zużyty olej silnikowy

Podstaw duże naczynie pod miską olejową i dopiero odkręć korek. Dzięki temu wszystko spłynie do naczynia zamiast rozlać się po posadzce. Ułatwi Ci to utylizację starego oleju. Należy pamiętać, że nie można go wylać do kanalizacji czy do gruntu. Zamiast tego trzeba go oddać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) lub zaprzyjaźnionego warsztatu, który pozbędzie się go w legalny, bezpieczny dla środowiska sposób.

4. Wymień filtr oleju

To, jak odkręcić filtr oleju, nie jest wbrew pozorom prostą sprawą. Aby było to możliwe, konieczne jest posiadanie specjalnego klucza, a jeśli nim nie dysponujesz – jego klasycznej płaskiej wersji. Innym sposobem, na który często decydują się osoby niemające odpowiednich narzędzi, jest przebicie filtra oleju. Ułatwia to jego późniejsze odkręcenie. Uważaj jednak, żeby podczas tej czynności zachować szczególną ostrożność, aby nie uszkodzić znajdujących się w pobliżu elementów.

O czym należy pamiętać, zdejmując filtr oleju? Wymiana tego elementu na pewno nie należy do „czystych prac”. Po jego odkręceniu może wylać się trochę oleju. Dobrze jest przygotować się do tego z wyprzedzeniem, aby uniknąć żmudnego sprzątania

Gdy już uporasz się z odkręceniem filtra oleju, wystarczy zamontować nowy element w tym samym miejscu. Nie zapomnij także o wymianie uszczelki i nasmarowaniu jej olejem, co obniży ryzyko wystąpienia nieszczelności na łączeniu.

5. Uzupełnij poziom oleju

Wlej do zbiornika nowy olej silnikowy w takiej ilości, jaką zaleca producent lub nieznacznie niższej. Sprawdź jego poziom przy pomocy bagnetu i pozostaw auto na ok. 15-30 minut. Po upłynięciu tego czasu ponownie sprawdź, ile oleju znajduje się w zbiorniku. Jeśli wskazanie jest takie samo, a pod autem nie widać plam, to miska olejowa jest szczelna, a Twoja praca zakończona.

Przeczytaj też: Ozonowanie i odgrzybianie klimatyzacji. Poradnik krok po kroku

Dlaczego filtr wymienia się zawsze przy zmianie oleju silnikowego?

Producenci zalecają, aby wymiana filtra oleju odbywała się podczas każdorazowej wymiany oleju. Oznacza to, że element ten powinien zostać zastąpiony nowym przynajmniej raz w roku albo co 10-15 tysięcy kilometrów (w zależności od zaleceń producenta).

Wymiana oleju bez filtra jest niewskazana, choć możliwa z technicznego punktu widzenia. Warto mieć na uwadze to, że w takiej sytuacji wcale nie chronisz się przed jego zapchaniem. Jeśli płyn jest brudny, zanieczyszczenia niemal od razu osiądą na nowym elemencie, którego wydajność od razu spadnie – będzie się nadawać tylko do ponownej wymiany.

Czy w jakiejkolwiek sytuacji warto rezygnować z założenia nowego filtra? Wymiana tego elementu jest na tyle mało problematyczna i przystępna cenowo, że nie warto na tym oszczędzać. Pamiętaj, że zmniejsza on ryzyko odkładania się szkodliwego nagaru na tłokach czy zaworach. Rezygnując z jego wymiany za kilkadziesiąt złotych, możesz doprowadzić do uszkodzenia silnika, którego naprawa może już kosztować kilkaset złotych lub więcej.

Jeżeli poprzedni posiadacz samochodu wlewał nowy olej bez wymiany filtra, zajmij się tym najszybciej, jak to możliwe. Dobrze jest w tym momencie wykonać także płukankę silnika, aby efektywnie pozbyć się zanieczyszczeń, które mogły odłożyć się w nim przez ten czas, gdy auto było użytkowane ze starym filtrem oleju.

Zobacz również: Dlaczego “silnik bierze olej”? Przyczyny, objawy i rozwiązania

Podsumowanie

Dobrze jest wiedzieć, jak przebiega wymiana filtra oleju – zwłaszcza jeśli masz zamiar wykonywać tę czynność eksploatacyjną na własną rękę a nie u mechanika w warsztacie. Przede wszystkim jednak należy robić to regularnie. Pilnowanie takich terminów to prosty sposób na wydłużenie żywotności silnika i układu smarowania, a w rezultacie całego pojazdu.

Pamiętaj o tym, że filtr oleju to tylko jeden z elementów, które należy regularnie wymieniać w samochodzie z myślą o długiej i efektywnej pracy silnika. Istotną rolę w tym procesie odgrywa również filtr paliwa, który wychwytuje zabrudzenia trafiające do jednostki napędowej przez układ paliwowy. Trzeba go zmieniać co 20-30 tys. km, a w dieslach – co 15-20 tys. km lub zgodnie z zaleceniami producenta z instrukcji obsługi. Filtr powietrza także ma wpływ na to, jak pracuje silnik. Warto go wymieniać przynajmniej raz w roku albo co ok. 20 tys. km. Do tego dochodzi wymiana filtra kabinowego, który odpowiada za czystość powietrza w aucie. Dla najwyższego komfortu – swojego i pasażerów – warto dbać o to, aby był zmieniany przynajmniej raz w roku, jednak można to robić częściej.

Dbanie o dobry stan techniczny samochodu jest ważne. Nie zapominaj jednak o kwestiach związanych z jego ubezpieczeniem. Przyda Ci się w szczególności Pakiet OC z Programem Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony. 

Oprócz tego warto zainteresować się innymi ubezpieczeniami w ofercie LINK4. Dzięki Autocasco otrzymasz odszkodowanie w sytuacji, gdy Twoje auto zostanie uszkodzone na skutek wypadku, stłuczki, czy zostanie skradzione. Otrzymasz je również, gdy Twój pojazd zostanie zniszczony przez osoby trzecie lub działanie sił natury. AC w LINK4 zawierane jest w formule All Risks, co oznacza, że ubezpieczyciel odpowiada za wszystkie zdarzenia, poza tymi wskazanymi wprost w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Autocasco w LINK4 pozwala też na samodzielny wybór jednego z trzech sposobów likwidacji szkody:

  • WARSZTAT – naprawa auta odbywa się w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym (poza ASO),
  • ASO – dokonasz naprawy w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
  • KOSZTORYS – rzeczoznawca wyceni szkodę, otrzymasz odszkodowanie i zdecydujesz o sposobie naprawy.

Dodatkowo w ramach wariantów ASO i WARSZTAT możesz zdecydować się na dodatkową opcję Auto zastępcze na czas naprawy. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy do 7 dni, gdy Twój własny będzie wymagał naprawy powypadkowej w warsztacie samochodowym.

Jeżeli chcesz otrzymać pomoc w razie wypadku lub awarii na miejscu zdarzenia, rozważ też zakup Assistance, który dostępny jest w trzech wariantach: Auto Assistance, Auto Assistance Plus, Auto Assistance Komfort. Podstawowy wariant Auto Assistance w LINK4 zapewni Ci:

  • wymianę koła (jeśli jest w pojeździe) w razie awarii,
  • dostarczenie paliwa,
  • pomoc, jeśli paliwo zamarznie lub jeśli nalejesz niewłaściwe do baku,
  • otwarcie pojazdu w przypadku utraty lub zniszczenia kluczyków,
  • holowanie auta do wskazanego przez Ciebie miejsca (do 200 km),
  • naprawę samochodu na miejscu zdarzenia (jeśli to możliwe),
  • uruchomienie silnika pojazdu na miejscu zdarzenia w razie rozładowania akumulatora.

Jeśli chcesz poznać wysokość składki, skorzystaj z kalkulatora. Warto też porozmawiać bezpośrednio z doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: Ubezpieczenie OC Ryki, Ubezpieczenie OC Rzeszów

Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4

  • Ubezpieczenie Następstw Nieszczęśliwych Wypadków zapewnia odszkodowanie dla Ciebie lub Twoich bliskich na wypadek uszczerbku na zdrowiu albo śmierci na skutek wypadku komunikacyjnego. Sumę ubezpieczenia NNW dobierasz do Twoich potrzeb podczas zakupu polisy.

  • Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

  • Doszło do wypadku nie z Twojej winy? Możesz otrzymać odszkodowanie bez kontaktu z ubezpieczycielem sprawcy i świadczenie na pokrycie dodatkowych kosztów. Wystarczy wykupić ochronę w postaci ubezpieczenia Pomoc po wypadku w LINK4.

    FAQ – najczęściej zadawane pytania

    Ile kosztuje wymiana filtra oleju?

    Jeśli zdecydujesz się zrobić to w warsztacie, koszt nie powinien przekroczyć 100-150 zł, jak wynika chociażby z cennika opracowanego na zlecenie portalu KB. Do tego trzeba jeszcze doliczyć zakup nowego elementu – cena jest różna w zależności od konkretnego modelu. Z niemal dwukrotnie takim kosztem spotkasz się przy wymianie filtra oleju w ASO (Autoryzowanej Stacji Obsługi).

    Jak często wymieniać filtr oleju?

    Zaleca się robić to wraz z wymianą oleju silnikowego. To oznacza, że nowy filtr oleju należy kupić i zamontować każdorazowo po pokonaniu 10-15 tys. km, chyba że producent samochodu zaleca trzymanie się innego interwału. W podobnych odstępach czasowych warto też wymieniać filtr paliwa i filtr powietrza, o ile informacje z instrukcji obsługi pojazdu nie wskazują inaczej. Takie podejście do tej kwestii pozwala zaoszczędzić czas, bo główne czynności eksploatacyjne wykonujesz w jednym terminie i o niczym nie zapominasz.

    Czy przy wymianie filtra oleju trzeba spuścić olej?

    Tak. Zabiegi te są najczęściej wykonywane jednocześnie w ramach tej samej czynności eksploatacyjnej. Dzięki temu zużyty olej nie zapycha od razu filtra albo odwrotnie – zabrudzenia z filtra nie przedostają się do świeżego oleju.

    Ile kosztuje filtr oleju do auta?

    To zależy od konkretnego modelu samochodu i zaleceń producenta. Przedział cenowy filtrów oleju jest szeroki, ale rozpoczyna się już od kilkudziesięciu złotych za 1 sztukę. Więcej zapłacisz za element OE (Original Equipment) i OEM (Original Equipment Manufacturer), czyli odpowiednio mający logo producenta samochodu lub bez takiego oznaczenia, lecz wykonany zgodnie z jego normami. Przystępniejsze cenowo okażą się zamienniki od renomowanych producentów, w tym OEQ (Original Equipment Quality) i AM (After Market). To, jaki filtr oleju wybrać, należy dostosować do indywidualnych potrzeb.

    Czy mogę założyć nowy filtr oleju bez wymiany oleju?

    W teorii jest to wykonalne, jednak niezalecane. Rezygnując z wymiany oleju, możesz doprowadzić do przedwczesnego zabrudzenia wspomnianego płynu, co obniży jego funkcjonalność. W rezultacie nie będzie on spełniać swojej funkcji tak długo, jak po wymianie oleju wraz z filtrem.

    Źródła:

    1. https://kb.pl/cenniki/uslugi/cennik-wymiany-oleju-i-filtrow-_mot/

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę 

    już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20