Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Wymiana pompy paliwa – kiedy jest konieczna? Poznaj objawy zużycia

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
piktogram_tabelki_biznesman
OC
AC
Assistance
NNW
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
Piktogram kobiety
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
Piktogram kobiety
OC
AC
Assistance
NNW
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
Piktogram mężczyzny
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
Piktogram mężczyzny
OC
AC
Assistance
NNW
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 29 sek.

Wymiana pompy paliwa to ważna czynność serwisowa, która pozwala ograniczyć awarie w trasie. Z poniższego tekstu dowiesz się, jakie są objawy uszkodzonej pompy paliwa, koszty jej wymiany oraz jak i gdzie powinno się to zrobić. Czytaj dalej!

Wymiana pompy paliwa – co warto wiedzieć? 

  • Pompa paliwa służy do podawania mieszanki paliwowej do silnika pod określonym ciśnieniem,
  • Przyczyną awarii pompy mogą być m.in. zbyt niski poziom i zła jakość paliwa oraz zużycie zmęczeniowe tego podzespołu,
  • Problemy z uruchomieniem jednostki napędowej, nierówna praca, szarpanie i szybkie gaśnięcie silnika po odpaleniu i dodaniu gazu, a także nadmierny hałas po włączeniu zapłonu mogą świadczyć o awarii pompy paliwowej,
  • Producenci zalecają wymianę pompy paliwowej co ok. 100-150 tys. kilometrów.

Pompa paliwa ma za zadanie podawać paliwo do układu zasilania pod określonym ciśnieniem i w określonej ilości. Mieszanka podana do spalania musi mieć odpowiedni skład. Zaburzyć te proporcje może zepsuta pompa paliwa. Jak odpalić auto w takiej sytuacji? Dowiesz się w dalszej części artykułu!

Pompa paliwa w samochodzie. Jakie są ich rodzaje?

We wstępie poznałeś już podstawowe informacje dotyczące pracy pompy paliwa. Wiesz już, że służy głównie do podawania mieszanki paliwowej do układu wtryskowego w silniku i utrzymania jej ciśnienia. Czas przejść do szczegółów! Pompy mechaniczne odeszły już do lamusa. Zostały one w pełni zastąpione przez elektryczne wersje. Dzielą się one na dwa rodzaje: 

  • wysokociśnieniowe,
  • niskociśnieniowe.

W produkowanych dziś samochodach stosuje się nawet dwie pompy paliwa. Niskociśnieniową, wirnikową, która znajduje się najczęściej w zbiorniku paliwa oraz wysokociśnieniową, zamontowaną pod maską. Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie? Nowoczesne układy Common Rail potrzebują bardzo wysokiego ciśnienia wtrysku, które nieopłacalnie byłoby uzyskać przy jednej pompie. O wiele lepiej umieścić jedną niskociśnieniową w zbiorniku. Ona podaje paliwo do drugiej pompy, wysokociśnieniowej, która jest już bezpośrednio połączona z listwą wtryskową. 

Elektryczna pompa paliwa umieszczona w zbiorniku może wydawać się rozwiązaniem co najmniej szalonym, ale należy zaznaczyć, że w zbiorniku paliwa nie ma powietrza. Ewentualna iskra nie doprowadzi do zapłonu, a samo paliwo, bez dostępu tlenu, się nie zapali.

Sposoby wtrysku w samochodach ewoluowały na przestrzeni lat. W połowie lat dziewięćdziesiątych pojawiły się pierwsze silniki z wymienionym wyżej wtryskiem Common Rail. Jak już wspomnieliśmy, jego cechą charakterystyczną jest wysokie ciśnienie wtrysku. Pompa paliwa ma więc co robić! Nowoczesne wersje są w stanie osiągnąć pułap 200 litrów na godzinę i ciśnienie 4 barów. Eliminuje to z mieszanki paliwowej pęcherzyki powietrza, które mogłyby powodować nierówną pracę silnika. 

Niebagatelne znaczenie w motoryzacji mają także ekologiczne aspekty. Ciągłe dążenie do obniżenia spalania skutkuje coraz wyższymi ciśnieniami wtrysku, między innymi po to, aby zmniejszyć ilość wtryskiwanego oleju napędowego lub benzyny. Producenci muszą więc opracowywać nowe rozwiązania dla pomp wtryskowych, by te nie ucierpiały na wytrzymałości przy coraz bardziej wytężonej pracy.

Na wyżyny pracy pomp paliwowych wznieśli się amerykanie w wyścigach dragsterów. Pojazdy te rywalizują ze sobą na dystansie ¼ mili i osiągają zawrotne prędkości, powyżej 400 kilometrów na godzinę. W najwyższej klasie „Top Fuel” pojazdy mają nawet 10 000 koni mechanicznych, a spalanie podczas przyspieszania wynosi ponad 40 litrów na sekundę. Seryjna pompa paliwa nawet nie zbliży się do tego wyniku!

Przeczytaj też: Jak odpowietrzyć układ paliwowy i kiedy trzeba to zrobić? Poradnik

Od czego psuje się pompa paliwa?

Pompa paliwa to delikatny element. Wbrew pozorom łatwo dopuścić do jej awarii. Najważniejsze czynniki, które powodują zniszczenie pompy paliwa, to:

  • jazda z minimalną ilością paliwa,
  • słaba jakość paliwa,
  • zużycie zmęczeniowe.

Ilość paliwa w zbiorniku ma niebagatelne znaczenie. Gdy przepływa ono przez pompę, pełni dla niej funkcję smarną i zapobiega jej zatarciu. Pracę pompy na sucho można porównać do sytuacji silnika bez oleju. Przez krótki czas praca będzie niezachwiana, jednak po chwili dojdzie do jej zatarcia i nawet uzupełnienie baku nic nie da. Awaria jest nieodwracalna, przy jej wystąpieniu konieczna jest wymiana pompy paliwa. Cena usługi zależy od kilku czynników – o niej opowiemy w dalszej części tekstu.

Samo paliwo także ma duże znaczenie dla pracy pompy. Mocno zanieczyszczone lub rozcieńczone traci swoje właściwości, w tym tak ważne właściwości smarne. To z kolei sprawia, że sprzęt zużywa się szybciej lub po prostu – zaciera. Zanieczyszczenia mogą się ponadto osadzać w układzie paliwowym, czego skutkiem jest m.in. spadek wydajności lub uszkodzenie pompy. W efekcie silnik pracuje gorzej i mniej stabilnie.

Ostatnim elementem jest zwykłe zużycie pompy. Wykonuje ona ciężką pracę i trudno wymagać od niej nieśmiertelności. Aby zapobiec przedwczesnej awarii, pamiętaj także o regularnej wymianie filtra paliwa. Jego prawidłowa praca odseparowuje szkodliwe dla pompy zanieczyszczenia, co chroni ją przed zwiększonym ryzykiem usterki.

Jakie są objawy usterki pompy paliwa?

Są dwa główne objawy uszkodzonej pompy paliwa. Tym bardziej oczywistym jest fakt, że silnik nie będzie chciał odpalić lub momentalnie zgaśnie. Jego chwilowa praca jest możliwa, jeśli w filtrze znajdowała się resztka paliwa. Kolejnym symptomem są:

  • nierówna praca jednostki napędowej,
  • gaśnięcie na wolnych obrotach,
  • nieprzyjemne dźwięki,
  • ospała reakcja na naciśnięcie pedału gazu. 

Gdy tylko zauważysz te objawy, nie lekceważ ich. Koszt wymiany pompy paliwa nie jest wysoki, jednak sama część bywa kosztowna, a wymiana nie tak łatwa. Nie istnieją jednoznaczne zalecenia, co do regularnej wymiany tej części. O konieczności wymiany poinformuje Cię zepsuta pompa paliwa. Objawy usterki są Ci już znane. 

Na forach można spotkać wiele wpisów, które dotyczą potrzeby awaryjnego odpalenia samochodu. Powodem takich sytuacji jest najczęściej zepsuta pompa paliwa. Jak odpalić auto w takiej sytuacji? Jednym ze sposobów jest zdjęcie zaślepki i uderzanie w miejsce, gdzie zamontowana jest pompa, podczas gdy druga osoba usiłuje odpalić samochód. Nie zawsze przyniesie to rezultaty, ale może wystarczy na dojazd do warsztatu. 

Sprawdź także: Wymiana filtra paliwa. Jak często go wymieniać i czy można to zrobić 
samodzielnie?

Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Ile kosztuje wymiana pompy paliwa? Cena i gdzie najlepiej to zrobić?

Ceny pomp paliwa wahają się od około 100 do nawet 5000 złotych. Wszystko zależy od marki i modelu pojazdu oraz od tego, czy kupujemy jej zamiennik, czy też oryginał. Całkowity koszt wymiany pompy paliwa zaczyna się od 100 złotych i rośnie w zależności od tego, jak trudny jest dostęp do pompy. Taką usługę oferuje niemal każdy warsztat samochodowy. Czasem doświadczeni mechanicy mogą zaproponować Ci pasującą pompę od innego modelu, jeśli jej oryginał nie jest dostępny. To niezbyt optymalne, ale dopuszczalne rozwiązanie. Na szczęście takie sytuacje zdarzają się sporadycznie.

Czy zawsze koniecznością jest wymiana pompy paliwa? Cena tego podzespołu może przyprawić o zawrót głowy. W związku z tym bardzo popularnym rozwiązaniem jest jej regeneracja. Koszt zazwyczaj jest uzależniony od producenta pompy oraz stopnia jej uszkodzenia, a sam proces jest dość złożony. Nie zawsze jest też on możliwy. Dlatego warto porównać ceny naprawy i wymiany elementu, nim podejmiesz ostateczną decyzję.

Regeneracją powinna zająć się wyspecjalizowana w tym firma. Warto także zapytać o poradę sprawdzonego mechanika. Podobnie jak w przypadku turbosprężarek, mają oni stały kontakt z przedsiębiorstwami, które wykonują usługę regeneracji pomp paliwowych.

Jak samodzielnie wymienić pompę paliwa?

Czy można naprawiać awarię na własną rękę i bez wizyty w warsztacie? Samodzielna wymiana pompy paliwa nie jest trudna, jednak należy pamiętać o kilku ważnych zasadach oraz mieć przynajmniej podstawową wiedzę na temat mechaniki. 

Samodzielna wymiana pompy paliwa krok po kroku

Chcesz podjąć się tego zadania na własną rękę? Sprawdź, jak przebiega samodzielna wymiana pompy paliwa krok po kroku.

  1. W pierwszej kolejności odłącz akumulator, aby zapobiec ewentualnemu zwarciu.
  2. Opróżnij zbiornik paliwa.
  3. Zdejmij osłonę zbiornika i odepnij kostkę elektryczną od pompy.
  4. Ostrożnie odłącz przewody paliwowe.
  5. Odbezpiecz starą pompę.
  6. Delikatnie wyjmij i rozbierz kosz pompy paliwa.
  7. Po zdjęciu obudowy, wyciągnij pompę i odepnij kostkę prądową.
  8. Oczyść miejsce montażu oraz sprawdź stan uszczelek i filtrów.
  9. Umieść kostkę w nowej, sprawnej pompie, a całość włóż do gniazda.
  10. Zamocuj pompę w obudowie.
  11. Włóż pompę w odpowiednie miejsce w zbiorniku paliwa.
  12. Po zamknięciu zabezpieczenia załóż przewody paliwowe.
  13. Wepnij kostkę elektryczną.
  14. Podłącz akumulator, włącz zapłon na kilka sekund, a na koniec uruchom silnik.

Przeczytaj również: Regeneracja pomp wtryskowych – na czym polega i kiedy ją zrobić?

Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4

  • Pomoc po kradzieży
    Pomoc po kradzieży

    Kradzież samochodu to stresująca sytuacja, z którą wiąże się szereg dodatkowych kosztów. Z dobrze dopasowanym ubezpieczeniem otrzymasz odszkodowanie, które odciąży Twój budżet.

  • NNW
    Ubezpieczenie NNW

    Ubezpieczenie Następstw Nieszczęśliwych Wypadków zapewnia odszkodowanie dla Ciebie lub Twoich bliskich na wypadek uszczerbku na zdrowiu albo śmierci na skutek wypadku komunikacyjnego. Sumę ubezpieczenia NNW dobierasz do Twoich potrzeb podczas zakupu polisy.

  • assistance
    Ubezpieczenie Assistance

    Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

    Wymiana pompy paliwa. Kilka słów na koniec

    Wiesz już, czym skutkuje zepsuta pompa paliwa. Objawy są wyraźnie zauważalne, zwłaszcza gdy silnik po prostu nie odpala. Aby uniknąć kosztownej awarii, bardzo ważna jest jakość paliwa, pilnowanie jego poziomu, a także regularna wymiana filtra. Zwracanie uwagi na te elementy wydłuży żywotność pompy paliwa i pozwoli Ci zaoszczędzić niemałą kwotę. 

    I chociaż warto dbać o swoje cztery kółka, każdy samochód może się zepsuć. Ubezpieczenie od LINK4 pomoże Ci uniknąć stresu, który jest z tym związany! Zapoznaj się zwłaszcza z pakietem Auto Assistance dostępnym w aż trzech różnych wariantach, dzięki którym otrzymasz m.in. pomoc techniczną w razie awarii, wypadku lub kradzieży, holowanie czy pokrycie kosztów parkowania. I podróżuj bezpiecznie!

    Sprawdź również ubezpieczenie AC. Autocasco w LINK4 ochroni Cię przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń. Dzięki niemu otrzymasz odszkodowanie w sytuacji, gdy z Twojej winy dojdzie do wypadku albo kolizji, czego skutkiem będzie uszkodzenie Twojego samochodu. Zakres ochrony obejmuje wszelkie zdarzenia, czyli np. stłuczkę, kradzież, uszkodzenie przez żywioły oraz wandalizm – za wyjątkiem zdarzeń wskazanych w OWU jako wyłączenia. Ponadto możesz wybrać sposób likwidacji szkody spośród trzech wariantów:

    • ASO – naprawisz samochód w autoryzowanej stacji obsługi (ASO),
    • WARSZTAT – naprawisz wóz w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
    • KOSZTORYS – rzeczoznawca wyceni szkodę, na tej podstawie otrzymasz odszkodowanie i sam zdecydujesz o sposobie naprawy.

    Zakres wariantów ASO i WARSZTAT możesz dodatkowo poszerzyć o opcję Auto zastępcze. Dzięki temu LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na okres do 7 dni, gdy Twój pojazd będzie wymagał naprawy po wypadku.

    Ubezpieczenie Auto Assistance dostępne tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU na www.link4.pl.

    FAQ – odpowiedzi na pytania o wymianę pompy paliwa

    Jakie są najbardziej charakterystyczne objawy uszkodzenia lub zużycia pompy paliwa? 

    Do charakterystycznych objawów uszkodzenia lub zużycia pompy paliwa należą: nierówna praca silnika, brak możliwości uruchomienia jednostki napędowej, szybkie gaśnięcie silnika po włączeniu oraz na wolnych obrotach, nieprzyjemne dźwięki towarzyszące pracy silnika oraz ospała reakcja na naciśnięcie pedału gazu.

    Czy jazda na niskim poziomie paliwa może przyspieszyć awarię pompy paliwa? 

    Tak, jazda na niskim poziomie paliwa może przyspieszyć awarię pompy. Paliwo pełni funkcję smaru i chłodziwa w pompie, a jego niski poziom może doprowadzić do przegrzewania się tego podzespołu i pracy "na sucho", a w efekcie do uszkodzenia i skrócenia żywotności. Skutkiem jazdy z niskim poziomem oleju napędowego czy benzyny może też być większe zasysanie wilgoci i zanieczyszczeń z dna zbiornika, co również prowadzi do awarii pompy oraz zapchania filtrów.

    W jaki sposób można wstępnie zdiagnozować awarię pompy paliwa? 

    Wstępną diagnozę awarii pompy paliwa można przeprowadzić, wsłuchując się w jej pracę w czasie jazdy. Nierówna praca jednostki napędowej, gaśnięcie silnika podczas przyspieszania i na wolnych obrotach, nadmierny hałas lub brak dźwięku po włączeniu zapłonu czy powolna reakcja na naciśnięcie pedału gazu mogą świadczyć o awarii pompy paliwa.

    Warto też sprawdzić, czy bezpiecznik odpowiedzialny za pompę paliwa nie jest przepalony. Pomocny może być również test ciśnienia paliwa z użyciem manometru (prawidłowe ciśnienie powinno wynosić ok. 3-5 barów) albo test napięcia z wykorzystaniem multimetru - brak napięcia może wskazywać na problem z bezpiecznikiem albo przekaźnikiem pompy paliwa.

    Jaki jest przewidywany średni przebieg, po którym pompa paliwa powinna zostać wymieniona?

    Wielu producentów pomp paliw zaleca ich demontaż i wymianę co ok. 100-150 tysięcy kilometrów, choć w przypadku intensywnego użytkowania samochodu oraz starszych modeli pojazdów warto rozważyć szybszą wymianę.

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20