Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Wymiana tarcz hamulcowych – wszystko, co musisz wiedzieć

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 8 min. 8 sek.

Układ hamulcowy to najważniejszy element bezpieczeństwa w samochodzie. Jego regularne przeglądy i serwis pozwalają na bezstresową oraz komfortową jazdę. Kiedy wymieniać tarcze hamulcowe? Jaki jest koszt tej operacji? Jakie są objawy zużycia? Odpowiadamy!

Każdy, kto chociaż raz hamował awaryjnie, wie, jak istotny jest sprawny układ hamulcowy. Tarcze to jego nieodłączny element. Są one poddawane dużym obciążeniom podczas hamowania, dlatego istotne jest, aby były proste, równomiernie starte oraz dobrej jakości. Wymiana tarcz hamulcowych to jedna z najistotniejszych dla bezpieczeństwa czynności, jakie możesz wykonać w swoim aucie.

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych. Do czego one służą w pojeździe?

Hamulce tarczowe już wiele lat temu wyparły układy bębnowe. W dalszym ciągu można jednak spotkać samochody, zazwyczaj miejskie, w których stosuje się hamulce bębnowe na tylnej osi. Skuteczność hamowania takich wozów jest jednak niższa. 

Różnica w efektywności zatrzymywania się jest na tyle duża, że 40-50 lat temu stosowano naklejki na tyłach samochodów, które informowały, że dane auto posiada hamulce tarczowe. W porównaniu do tych ze starszą technologią – zatrzymywały się dużo szybciej i na krótszym odcinku. Należało zachować od nich większy dystans na drodze.

Zastosowanie tarcz i klocków hamulcowych

Tarcze służą do wytracenia energii w procesie równomiernego hamowania. Obracają się wraz z kołami, a dociskające je klocki hamulcowe mają za zadanie wytworzyć siłę tarcia, która w ostateczności doprowadzi do zatrzymania pojazdu. Jest wiele czynników, które mają wpływ na skuteczność pracy tarcz hamulcowych, jak na przykład ich budowa i stopień zużycia.

Wygląd tarczy hamulcowej

Aby samochód sprawnie wytracił prędkość, tarcze muszą być przede wszystkim proste. Przyczyną ich wykrzywienia może być ich regularne przegrzewanie lub bardzo szybkie schłodzenie – chociażby poprzez wjazd w wodę tuż po intensywnym hamowaniu. Krzywizna jest bardzo wyraźnie wyczuwalna pod pedałem hamulca. Zaczyna on po prostu drgać. Jest to uczucie podobne do tego, które wywołuje włączający się układ ABS.

Grubość tarczy hamulcowej

Kolejnym istotnym elementem jest grubość tarczy hamulcowej. Zazwyczaj ten aspekt idzie w parze z wiekiem i ich przebiegiem. Stare i zużyte elementy są podatne na pęknięcia oraz deformacje. Gdy tylko zaobserwujesz zmiany w ich wyglądzie, od razu zaplanuj wymianę starej na nową tarczę hamulcową. Wygięcie powoduje nieregularne przyleganie klocka hamulcowego do tarczy, czego efektem jest wydłużenie drogi hamowania. 

Rodzaje tarcz hamulcowych

Warto też zaznajomić się z rodzajami tarcz hamulcowych. Na rynku najczęściej można spotkać następujące:

  • standardowe tarcze hamulcowe,
  • tarcze wentylowane,
  • tarcze nawiercane,
  • tarcze nacinane,
  • tarcze ceramiczne.

Tarcze wentylowane, nawiercane i nacinane lepiej odprowadzają ciepło w porównaniu do standardowych. Te pierwsze stosowane są w pojazdach o średniej mocy i gabarytach. Pozostałe dwa rodzaje spotyka się rzadziej, głównie w pojazdach o dużej mocy. Często kierowcy podczas wymiany decydują się na założenie tarcz nawiercanych, czy nacinanych, jednak w codziennej, standardowej eksploatacji – ich rodzaj nie ma aż takiego znaczenia. 

Kiedy wymiana klocków hamulcowych jest konieczna?

Wiesz już, kiedy zainstalować w aucie nową tarczę. A kiedy konieczna jest wymiana klocków hamulcowych? Co do zasady, zaleca się wymianę starych na nowe co około 30 000-50 000 kilometrów. Wymiana jest też wskazana, gdy zaobserwujesz:

  • szumy, tarcie i piszczenie w czasie jazdy,
  • wibracje i pulsowanie pedału hamulca,
  • zmniejszenie skuteczności hamowania,
  • wzrost długości drogi hamowania,
  • grubość klocków hamulcowych poniżej 3 mm,
  • uszkodzenia mechaniczne.

Niektóre nowe modele samochodów są wyposażone w specjalne czujniki zużycia klocków hamulcowych, które na desce rozdzielczej informują kierowców o konieczności ich wymiany.

Co ile wymieniać tarcze hamulcowe i jak sprawdzić, czy tarcze hamulcowe są do wymiany?

Wymiana tarcz hamulcowych odbywa się zazwyczaj po przejechaniu od 50 tys. do 100 tys. kilometrów. Nie jest to jednak takie oczywiste, wszystko zależy od stylu jazdy kierowcy, środowiska, w jakim pojazd się porusza, a także od jakości samych materiałów, z których tarcze zostały wyprodukowane. Najdłuższe dystanse osiągną kierowcy spokojni, stateczni, jeżdżący z wyczuciem i przewidujący sytuacje na drodze. Sam koszt wymiany tarcz hamulcowych jest dość niski, więc nie warto odwlekać jej w czasie.

Wśród sporej części mechaników panuje przekonanie, że wymiana tarczy hamulcowej powinna mieć miejsce co drugą wymianę klocka. Wszystko zależy także od ich twardości: im bardziej miękkie, tym szybciej będą się zużywać. Jest to więc w dalszym ciągu bardzo indywidualna kwestia. 

Jak często sprawdzać stan tarcz i klocków hamulcowych?

Zatem, jak sprawdzić, czy tarcze hamulcowe są do wymiany? Przeglądu powinno dokonywać się przed lub w trakcie wymiany klocków hamulcowych, gdyż te zużywają się szybciej. Warto na tarcze zerknąć także podczas sezonowej wymiany opon. Minimalna grubość tarczy hamulcowej powinna wynosić 2 mm. Producenci stosują także specjalne znaczniki. Ich starcie do poziomu, w którym przestają być widoczne, to jasny sygnał do wymiany. Jeśli jesteś w warsztacie wulkanizacyjnym, bez obaw poproś pracownika o sprawdzenie ich kondycji. To prosta czynność, która rzadko jest dodatkowo płatna.

Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Wymiana tarcz hamulcowych. Czym grozi brak wymiany?

Wiesz już, kiedy wymieniać tarcze hamulcowe. Jakie są konsekwencje zaniedbań? Przede wszystkim znacząco wydłuży się droga hamowania. Gdy ich grubość spada poniżej minimum, klocek nie przylega w pełni do tarczy. Co za tym idzie – wytworzona siła tarcia jest znacznie mniejsza, niż powinna być. 

Kolejnym elementem są wspomniane już drgania lub uderzenia, wyczuwalne na pedale hamulca. Jest to wynik deformacji tarczy. Trudno je pomylić z działaniem systemu ABS, ale odczucia są nieco zbliżone. To zjawisko również wydłuża drogę hamowania – siła, z jaką klocki ściskają tarcze, jest nieregularna. Gdyby przedstawić je na wykresie, to miałyby kształt sinusoidy. 

Każdy czynnik, który wydłuża drogę hamowania, jest potencjalnie niebezpieczny, ponieważ jego wystąpienie może skutkować niezatrzymaniem się pojazdu przed przeszkodą na czas. Możesz nie wyhamować i spowodować stłuczkę lub, co gorsza, potrącić pieszego na pasach.

Wynikiem skrajnych zaniedbań będzie pęknięcie tarczy. W tym przypadku hamulce zupełnie przestają działać, a ona się rozpada. W najgorszym przypadku ostre odłamki mogą uszkodzić pozostałe elementy, w tym przewody hamulcowe. Skutki mogą być tragiczne dla Ciebie i Twojego pojazdu. 

Wymiana tarcz hamulcowych – cena i gdzie najlepiej to zrobić?

Wymiana tarczy hamulcowej to czynność stosunkowo łatwa. Jeśli znasz się nieco na mechanice, posiadasz samochód o prostym układzie hamulcowym, pozbawionym elektroniki, możesz spróbować wymienić tarcze hamulcowe we własnym zakresie. Zaoszczędzisz trochę pieniędzy, a jeśli jesteś złotą rączką – czynność ta sama w sobie może być dla Ciebie przyjemnością. Należy najpierw zdemontować koła i klocki. Podstawowe narzędzia oraz podnośnik powinny wystarczyć, aby operacja ta została przeprowadzona prawidłowo.

Jak samodzielnie wymienić tarcze hamulcowe?

Najlepiej wymieniać tarcze hamulcowe parami, np. obie tylne lub obie przednie razem. Jak to zrobić?

Najpierw oceń stan tarcz i klocków hamulcowych. Sprawdź, czy należy wymienić jedynie tarcze, czy może również klocki, zacisk hamulcowy i inne elementy. Następnie przygotuj niezbędne narzędzia, takie jak klucze (do kół, z grzechotką, nasadowe, płaskie itp.), młotek, zaciski typu C i G, podpórki, obcinaki i klipsy. Przydadzą Ci się też podnośnik hydrauliczny, łyżka montażowa, smar, WD-40, rękawice ochronne oraz szczotka druciana.

Kolejnym etapem jest zdjęcie kół. Włącz hamulec postojowy lub umieść drewniany klocek za tylnymi kołami, a następnie opuść samochód i poluzuj nakrętki mocujące przednie koła. Podnieś auto podnośnikiem i opuść go na podpórki. Upewnij się, że pojazd stoi stabilnie. Zdejmij koła.

Odkręć śruby mocujące zacisk hamulcowy i wysuń go na zewnątrz. Klipsami zamocuj zacisk na zawieszeniu. Odkręć dwie śruby z tyłu piasty koła. Zdejmij klocki hamulcowe i sprawdź ich stan - jeśli są zużyte, dokonaj również wymiany klocków hamulcowych. Nałóż na nie smar, uważając, aby nie przedostał się na tarcze ani na okładziny cierne klocków.

Odkręć śrubę ustalającą (jeśli jest zamontowana) na tarczy hamulcowej. Wymontuj tarczę, uderzając w nią młotkiem. Oczyść piastę za pomocą szczotki drucianej. Zamontuj nową tarczę wraz ze śrubą pozycjonującą (jeżeli występuje). Jeśli jest taka potrzeba, wymień zaciski hamulca i przewody. Odpowietrzniki i śruby zamontuj w górnym położeniu.

Przykręć śruby nośne. Ściśnij tłoczek zacisku hamulcowego za pomocą starego klocka hamulcowego i zacisku C, aż do momentu zrównania go z obudową zacisku. Zamknij zbiornik hamulcowy i oczyść go z płynu hamulcowego.

Zamontuj klocki hamulcowe. Umieść zacisk hamulcowy w uchwycie. Usuń ciśnienie poprzez zdjęcie pokrywy zbiornika z płynem hamulcowym. Upewnij się, że każda z tarcz porusza się swobodnie przy zwolnionych hamulcach.

Załóż koła i ręcznie dokręć nakrętki, aż do oporu. Opuść auto na podłoże, a następnie dokręć koła. Naciskaj pedał hamulca, aż do wytworzenia ciśnienia. Jeśli wymieniałeś zaciski, upewnij się, że przewody hamulcowe są szczelne. Przeprowadź jazdę próbną.

Montaż nowych tarcz hamulcowych w serwisie

Jeżeli jednak masz nowszy model auta, z rozwiniętym oprogramowaniem, to zdecyduj się na usługę serwisu. Dlaczego? W nowych pojazdach podłączenie komputera może niestety okazać się koniecznością. Bez tego możesz nie być w stanie odsunąć klocków od tarcz, a także skasować powiadomienia o konieczności wymiany. Plusem tego systemu jest jednak automatyczne monitorowanie stanu układu i informowanie kierowcy, że minimalna grubość tarczy hamulcowej została osiągnięta. 

Ile kosztuje wymiana tarcz hamulcowych?

Koszt wymiany tarcz hamulcowych w warsztacie waha się w przedziale od około 100 do 250 złotych, w zależności od wozu. Ceny w autoryzowanych serwisach będą wyższe. Kwota należna za same tarcze jest różna. Jej dolny próg cenowy rozpoczyna się od około 150-200 złotych (za komplet na jedną oś) dla samochodów miejskich. Górna granica tego przedziału może sięgnąć nawet 4000 złotych – choć w przypadku pojazdów klasy premium. Za to koszt kompletu czterech tarcz ceramicznych do modeli sportowych może wynieść nawet 60 tysięcy złotych!

Wymiana tarcz hamulcowych. Kilka słów na koniec

Układ hamulcowy to najważniejszy element bezpieczeństwa w aucie. Wiesz już, kiedy wymieniać tarcze hamulcowe, jakie są ich rodzaje i jak sprawdzić, czy nadają się do wymiany.

Zadbaj o większą ochronę na drodze nie tylko dzięki regularnemu serwisowi. Zapoznaj się z ofertą ubezpieczeń od LINK4. Ubezpieczenie Auto Assistance zapewnia m.in.:

  • naprawę auta na miejscu w razie wypadku lub awarii (jeżeli tylko istnieje taka możliwość),
  • wymianę koła (jeśli znajduje się w pojeździe),
  • dostarczenie paliwa,
  • otwarcie wozu w razie utraty kluczyków,
  • samochód zastępczy w przypadku wypadku, kradzieży lub awarii (zależnie od wariantu ubezpieczenia),
  • holowanie pojazdu we wskazane miejsce (do limitu kilometrów określonego w umowie),
  • pomoc na terenie niemal całej Europy

Możesz kupić go w jednym z trzech wariantów, w zależności od Twoich potrzeb – Auto Assistance, Auto Assistance Plus i Auto Assistance Komfort.

Sprawdź również ubezpieczenie Autocasco. W jego ramach możesz samodzielnie zdecydować o sposobie likwidacji szkody. Masz do wyboru jeden z trzech wariantów:

  • ASO – dokonasz naprawy pojazdu w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
  • WARSZTAT – naprawisz samochód w nieautoryzowanym warsztacie,
  • KOSZTORYS – otrzymasz szkodowanie i zdecydujesz o sposobie naprawy.

Zakres wariantów ASO i WARSZTAT możesz też poszerzyć o dodatkową opcję Auto zastępcze na czas naprawy. Gdy Twój pojazd będzie wymagał naprawy po wypadku, LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni.

Sprawdź kalkulator dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. Natomiast jeśli preferujesz kontakt z doradcą, zadzwoń na infolinię pod numerem 22 444 44 23 lub spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: Ubezpieczenie OC Poznań, Ubezpieczenie OC Pułtusk

Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4

  • Wybierając OC i AC samochodu w Pakiecie, zyskujesz nie tylko szeroką ochronę – zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i swojego pojazdu – ale również niższą składkę.

  • Opcjonalne ubezpieczenie samochodu w wariancie ALL RISK, które chroni Twoje auto od następstw różnych zdarzeń, np. uszkodzenia na skutek wypadku, działania sił natury czy w razie kradzieży.

  • Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

    FAQ – odpowiedzi na pytania o wymianę tarcz hamulcowych

    Ile kosztuje wymiana tarcz hamulcowych?

    Cena wymiany tarcz hamulcowych wynosi około 100-250 złotych, w zależności od modelu i producenta auta, a także serwisu. Do tego należy doliczyć koszt samych tarcz, który wynosi od około 150-200 złotych za komplet na jedną oś.

    Po czym poznać, że tarcze są do wymiany?

    Do czynników wskazujących na konieczność wymiany tarcz hamulcowych, należą przede wszystkim zmiana kształtu (z prostego na wygięty) oraz grubości tych elementów. Jeśli są one wykrzywione, można to wyczuć poprzez drganie pedału hamulca. Jeżeli grubość tarczy jest mniejsza niż dopuszczalna wartość wskazana przez producenta (zazwyczaj 2 mm), także należy ją wymienić. Również wszelkie pęknięcia, ogniska rdzy, odkształcenia i inne widoczne oznaki zużycia wskazują na konieczność wymiany.

    Czy można samemu wymienić tarcze hamulcowe?

    Tak, samodzielna wymiana tarcz hamulcowych jest możliwa, ale wymaga pewnych umiejętności, wiedzy i odpowiednich narzędzi. Aby mieć pewność, że została przeprowadzona prawidłowo, lepiej zlecić to zadanie specjalistom.

    Jak pozbyć się rantu z tarczy hamulcowej?

    Rantów, czyli nierówności na tarczy hamulcowej, można pozbyć się poprzez precyzyjne szlifowanie wystającej krawędzi. Jeśli jednak tarcza jest zbyt cienka, aby ją szlifować, należy ją wymienić na nową.

    Czy można jeździć bez osłony tarczy hamulcowej?

    Tak, jest to możliwe, ale niewskazane. Brak osłony może bowiem skutkować szybszym zużywaniem się tarcz i klocków hamulcowych oraz przedostawaniem się zanieczyszczeń do układu hamulcowego.

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę 

    już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20