Wymiana płynu chłodniczego. Instrukcja krok po kroku
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Regularna wymiana płynu chłodniczego ma duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika oraz całego układu chłodzenia. Dzisiaj dowiesz się, dlaczego jest on taki ważny, jakie ma zadania i w jaki sposób samodzielnie dokonać jego wymiany.
Wymiana płynu chłodniczego – co warto wiedzieć?
- Płyn chłodniczy pomaga utrzymywać optymalną temperaturę pracy silnika,
- Zaleca się wymianę płynu chłodniczego co około 2 lata lub po przejechaniu 60-100 tys. km, w zależności od zaleceń producenta samochodu i zastosowanego płynu do chłodnicy,
- Do sygnałów wskazujących na konieczność zmiany wspomnianego płynu należą: pojawienie się osadów i rdzy w układzie chłodzenia, zmiana wyglądu płynu na brązowy, mętny i pełen zanieczyszczeń, unoszenie się chemicznego zapachu w aucie i wokół niego oraz nietypowe odczyty temperatury silnika,
- Płyn w chłodnicy można wymienić samodzielnie – koszt preparatu wynosi średnio kilkadziesiąt złotych,
- Usługa takiej wymiany w warsztacie kosztuje około 100-200 złotych, w zależności od lokalizacji.
Najważniejsze elementy układu chłodzenia, takie jak wentylator, termostat czy też pompa wody, są dość drogie w naprawie. Poza tym ich niesprawne działanie może prowadzić do poważnych uszkodzeń samego silnika. Dlatego też każdy kierowca powinien dbać o stan układu. Jednym ze sposobów na to jest właśnie wymiana płynu chłodniczego. Cena 5 litrowego opakowania to koszt kilkudziesięciu złotych, co nie jest fortuną w porównaniu z kosztem naprawy silnika.
Z tego artykułu dowiesz się, jakie funkcje pełni płyn chłodzący oraz jak spuścić płyn chłodniczy i nalać nowy. Wyjaśniamy również, kiedy konieczna jest wymiana starego na nowy płyn chłodniczy.
Płyn chłodniczy – jakie pełni funkcje?
Zadaniem układu chłodzenia jest zapewnienie optymalnych warunków pracy jednostce napędowej, poprzez odprowadzenie nadmiaru ciepła do chłodnicy. By było to możliwe, wszystkie elementy układu chłodniczego powinny być sprawne. Do najważniejszych z nich należą chłodnica, pompa wodna oraz termostat. Także łączące je przewody muszą być całkowicie szczelne. Duże znaczenie ma także płyn chłodzący.
Płyn chłodniczy odpowiada za przejmowanie energii cieplnej z bloku silnika i przenoszenie jej do wspomnianej już chłodnicy. Ciepło to powstaje w wyniku spalania mieszanki paliwowej w silniku. Zbyt wysoka temperatura nie jest wskazana, gdyż może doprowadzić do uszkodzenia wielu ważnych elementów jednostki napędowej. Jednak czy w tym celu trzeba stosować specjalny płyn? Woda także doskonale może przekazywać ciepło. To prawda, jednak różnica tkwi w składzie chemicznym płynu chłodniczego. Po pierwsze płyn taki skutecznie zapobiega zakamienianiu się poszczególnych elementów układu oraz pojawianiu się korozji.
W skład płynu chłodniczego wchodzi także glikol, propylenowy czy też etylowy. Stanowi on około 50% zawartości i obniża temperaturę zamarzania mieszanki, uniemożliwiając zamarznięcie płynu w układzie, gdy na zewnątrz panują minusowe temperatury. Dzięki temu pozwala efektywnie chronić silnik nawet w skrajnie niskich temperaturach. Gdyby zamiast płynu stosować wodę, ryzyko uszkodzenia układu oraz silnika zimą byłoby bardzo wysokie.
Oczywiście jak wszystkie elementy eksploatacyjne w samochodzie, także płyn chłodniczy z czasem traci swoje właściwości. Nie jest w stanie już tak dobrze odbierać i przewodzić ciepła, dlatego też silnik może gorzej pracować. Dlatego też wymiana płynu chłodniczego, powinna odbywać się w regularnych odstępach czasu zalecanych przez producenta Twojego auta.
Przeczytaj również: Mycie podwozia. Wyjaśniamy, dlaczego warto zrobić to po zimie
Wybierz dodatkowy zakres ochrony od LINK4
Co ile wymieniać płyn chłodniczy i czy trzeba to robić?
W większości nowych aut producenci zalecają pierwszą wymianę płynu chłodniczego przeprowadzić po pięciu latach od daty produkcji pojazdu. Następna zmiana płynu w układzie chłodzenia powinna być dokonywana co dwa lata. Dzięki temu zapewnisz optymalną pracę całego układu oraz zadbasz o dobrą kondycję wszystkich jego podzespołów. Przy okazji wymiany płynu wato też wyjąć chłodnicę z samochodu oraz ją delikatnie przeczyścić.
Jest to bardzo ważne zwłaszcza w przypadku nowoczesnych konstrukcji, gdyż zawierają one bardzo czułe elektroniczne elementy. Ich uszkodzenie może doprowadzić do poważnych usterek silnika. Naprawa zarówno elektrozaworów sterowanych komputerem samochodu, jak i elementów jednostki napędowej, jest w takim przypadku tak kosztowna, że czasami nieopłacalna.
Awarii ulec mogą takie elementy jak chłodnica, czy też termostaty i elektrozawory. Płyn chłodniczy, który stracił już swoje właściwości, wpływa na działanie tych elementów, co w ekstremalnych przypadkach może prowadzić do unieruchomienia pojazdu, a nawet gwałtownego rozszczelnienia układu chłodzenia. Naprawa tak uszkodzonego pojazdu może kosztować tysiące złotych. A jest przecież prosty sposób, by tego uniknąć. Jest to nic innego jak regularna wymiana płynu chłodniczego. Co ile jej dokonywać, już wiesz, ale zawsze warto sprawdzić tę informację w instrukcji obsługi Twojego auta.
Jak wymienić płyn chłodniczy? Najważniejsze informacje
Jeżeli chcesz wymienić płyn chłodniczy we własnym zakresie, możesz to zrobić. Samodzielna jego zmiana nie jest skomplikowana. Powinieneś się tylko do tego zadania odpowiednio przygotować. Trzeba wziąć pod uwagę nie tylko prawidłowe wykonanie zdania, ale także, Twoje bezpieczeństwo oraz wpływ na środowisko naturalne. Dlatego też nie można starego płynu po prostu wylać do zlewu, musi on zostać prawidłowo zutylizowany.
Samodzielna wymiana płynu w układzie chłodzenia krok po kroku
Po pierwsze powinieneś zaopatrzyć się w pojemnik, do którego spływać będzie spuszczana, stara ciecz. Ile płynu chłodniczego mieści się w układzie? W zależności od pojazdu jest to od 6, aż do 10 litrów. Dlatego też powinieneś zaopatrzyć się w duży pojemnik, który pomieści całą ilość spuszczonego płynu chłodniczego. Pamiętaj także o bezpieczeństwie, dlatego też wymiana płynu powinna odbywać się na zimnym silniku. W ten sposób unikniesz poparzeń podczas spuszczania zużytej cieczy. Także wlanie zimnego płynu do nagrzanego układu może spowodować uszkodzenie jego elementów oraz silnika.
A jak spuścić płyn chłodniczy? Spuszczanie płynu to zadanie dość proste. Po pierwsze znajdź i odkręć korek chłodnicy, jest on najczęściej umieszczony w jej prawym dolnym rogu. Samochód powinien stać na równej powierzchni, aby płyn spłynął z całego układu. W zależności od ilości płynu w układzie opróżnienie może potrwać od kilku do kilkunastu minut.
Następnym krokiem jest przepłukanie układu w celu usunięcia z niego zanieczyszczeń. W tym celu potrzebujesz kilkanaście litrów wody destylowanej. Powoli wlewaj ją do zbiorniczka na płyn, a korek spustowy zostaw otwarty. Poczekaj, aż cała woda przepłynie przez wszystkie przewody oraz elementy układu chłodzenia. Zamiast wody destylowanej możesz też zastosować specjalne płukanki chłodnicy. To preparaty usuwające osady, rdzę, kamień i inne zanieczyszczenia z obiegu układu chłodzącego.
Gdy cała woda już spłynie, zakręć korek spustowy. Teraz możesz przystąpić do napełniania układu świeżą cieczą. To ile musisz wlać płynu chłodniczego, sprawdzisz w instrukcji obsługi swojego pojazdu. Jeżeli zbiornik wyrównawczy szybko się napełni, to powinieneś uruchomić silnik i pozwolić płynowi rozporządzić się po całym układzie. Gdy wlejesz już całość, zakręć korek zbiornika wyrównawczego. Stary, zużyty płyn powinieneś oddać do punktu zajmującego się przyjmowaniem i bezpiecznym usuwaniem niebezpiecznych substancji.
Oczywiście, jeżeli uważasz, iż jest to dla Ciebie zadanie za trudne lub Twoje auto jest nowoczesną konstrukcją, możesz zlecić to zadanie profesjonalistom. W warsztatach samochodowych wymiana starego płynu na nowy to koszt około 100-200 złotych, do których trzeba doliczyć jeszcze koszt samego płynu.
Takie rozwiązanie zalecane jest zwłaszcza tym kierowcom, którzy na co dzień nie zajmują się mechaniką. W warsztacie możesz liczyć na profesjonalną obsługę oraz szybką wymianę płynu chłodniczego. Bez względu na to, w jaki sposób wymiany się zdecydujesz, pamiętaj o regularnym sprawdzaniu poziomu płynu oraz jego wymianie.
Zobacz także: Ozonowanie i odgrzybianie klimatyzacji. Poradnik krok po kroku
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Wymiana płynu chłodniczego. Podsumowanie
Dowiedziałeś się jak wymienić płyn chłodniczy, dlaczego jest to takie ważne, oraz czym może grozić zaniedbanie serwisowania tej cieczy? Jeśli tak, teraz możesz dbać o swój samochód, tak by zawsze pozostawał on w doskonałej kondycji.
Pamiętaj także, że auto warto ubezpieczyć, dlatego odwiedź stronę LINK4. Znajdziesz na niej ofertę ubezpieczeń komunikacyjnych, dzięki którym zabezpieczysz się na wypadek wielu niespodziewanych sytuacji na drodze.
Sprawdź kalkulator OC, aby obliczyć wysokość składki. Zobacz również inne ubezpieczenia komunikacyjne LINK4, takie jak Assistance, NNW czy AC. W ramach Autocasco w LINK4 masz możliwość wyboru sposobu likwidacji szkody spośród trzech wariantów:
- WARSZTAT – obejmuje naprawę samochodu w nieautoryzowanym warsztacie,
- ASO – naprawisz auto w autoryzowanej stacji obsługi (ASO),
- KOSZTORYS – rzeczoznawca wyceni szkodę, otrzymasz odszkodowanie i naprawiasz auto we własnym zakresie.
Warianty ASO i WARSZTAT możesz też poszerzyć o dodatkowo płatną opcję Auto zastępcze na czas naprawy. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni, gdy Twój pojazd ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy w ramach AC.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
FAQ – odpowiedzi na pytania o to, jak spuścić płyn chłodniczy
Czy można samodzielnie wymienić płyn chłodniczy?
Tak, samodzielna wymiana płynu wraz z przepłukaniem układu chłodzenia nie jest trudna. Najpierw należy przygotować pojemnik, do którego spuścisz stary płyn. W zależności od modelu pojazdu, powinien mieć pojemność od około 6 do nawet 10 litrów. Wymiana płynu powinna odbywać się na zimnym, a nie ciepłym silniku, gdyż wlanie zimnego płynu do rozgrzanego układu może skutkować uszkodzeniem silnika. Ustaw auto na równej powierzchni, odkręć zawór spustowy w chłodnicy i poczekaj, aż ze zbiornika wycieknie cały płyn, co może zająć od kilku do kilkunastu minut.
Przeczyść układ wodą destylowaną, powoli wlewając ją do zbiornika na płyn. Alternatywą dla wody destylowanej jest płukanka chłodnicy lub inny specjalistyczny preparat czyszczący. Gdy woda przepłynie przez przewody i elementy układu chłodzenia, zakręć korek spustowy. Wlej odpowiednią ilość płynu do chłodnicy. Gdy zbiorniczek wyrównawczy się napełni, uruchom silnik, aby płyn zaczął krążyć po układzie. Po wlaniu płynu do maksymalnego poziomu, zakręć korek zbiornika wyrównawczego.
Pamiętaj, że starego płynu z chłodnicy nie wolno wylewać do ścieków ani wyrzucać na śmietnik, tylko odpowiednio zutylizować. Najlepiej oddaj go do najbliższego PSZOK-u.
Po czym poznać, że płyn chłodniczy jest do wymiany?
Zaleca się regularną wymianę płynu z chłodnicy co około 2 lata lub określoną liczbę kilometrów (zwykle 60-100 tys.), w zależności od zaleceń producenta auta oraz rodzaju zastosowanego preparatu. Ponadto o konieczności wymiany płynu w chłodnicy świadczy zmiana jego wyglądu i zapachu. Gdy staje się on pełen osadów, mętny, brązowy, a w kabinie lub wokół pojazdu zaczyna unosić się nieprzyjemny, chemiczny zapach, to znak, że należy wymienić płyn na nowy. O konieczności wymiany świadczy również pojawienie się osadów i korozji w układzie chłodzenia oraz występowanie nietypowych odczytów temperatury silnika.
Ile kosztuje wymiana płynu chłodniczego w samochodzie?
Koszt dobrej jakości płynu chłodniczego do samochodu wynosi około kilkudziesięciu złotych. Cena wymiany płynu w chłodnicy u mechanika to natomiast wydatek rzędu 100-200 złotych, w zależności od lokalizacji i warsztatu.
Co ile trzeba wymieniać płyn chłodniczy?
W przypadku nowych samochodów zaleca się pierwszą wymianę płynu chłodniczego po pięciu latach od daty produkcji pojazdu. Kolejne wymiany powinny się natomiast odbywać co około 2 lata lub po przejechaniu 60 000-100 000 km, w zależności od zaleceń producenta. Systematyczna wymiana starego na nowy płyn w chłodnicy wraz z czyszczeniem układu chłodzącego pomoże utrzymać jego sprawne i wydajne działanie.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
